Απολαύστε υπεύθυνα


Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αφιερώματα
Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο!

Αrtως Radio
Ηχογραφήσεις
Πήραiκόκκιναiγυαλιά...
Νίνο Ρότα vs Ελένη Καραϊνδρου
Οiσυνθέτηςiτουiμήνα...
Μάνος Λοϊζος
Πάμε Θέατρο
Μετάδοση παραστάσεων
Ότανiέρχονταιιοιιφίλοιιμας
Το Ως3ιπαρουσιάζει...
Ακούστε..

Πήρα κόκκινα γυαλιά κι όλα γύρω σινεμά τα βλέπω...  

 

Νίνο Ρότα vs Ελένη Καραϊνδρου

 

Νίνο Ρότα

Επιμέλεια: Γιώργος ΝικολαΪδης
Κείμενα: ¶ρης Δούκας, Ζωή Πολίτη
Φωτογραφίες: Αρχείο Ως3
Μουσική επιμέλεια: ¶ρης Δούκας




Τριάντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το θάνατο του Νίνο Ρότα, κορυφαίου συνθέτη κυρίως μουσικής κινηματογραφικών ταινιών. Είναι πολλά πράγματα μαζί ο Νίνο Ρότα (1911-1979): είναι ο μουσικός του κόσμος, ένα κράμα ευρωπαϊκής τζαζ και αισθαντικής μελωδικότητας, είναι το σινεμά, είναι ο Φελίνι, είναι ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες που γέννησε ο 20ός αιώνας.




Μουσική
Από την ταινία: 8 ½ - (Federico Fellini's 1963)
Ακούστε...
Διάρκεια: 05:30 - (1.714KB)



Ο Νίνο Ρότα, μαθητής του Αρτούρο Τοσκανίνι και δάσκαλος των Ρικάρντο Μούτι και Νικόλα Πιοβάνι, σφράγισε με τη μουσική του τον καιρό μας, μεταχειριζόμενος μνήμες αλλοτινών καιρών. Συνεργάστηκε με κορυφαίους δημιουργούς της έβδομης τέχνης του 20ού αιώνα, τον Λουκίνο Βισκόντι, τη Λίνα Βερτμίλερ, τον Φράνκο Τζεφιρέλι, τον Φράνσις Φορντ Κόπολα, τον Φράνκο Ρόσι, τον Μάουρο Μπολονίνι, τον Ακίρα Κουροσάβα, τον Λουί Μαλ, τον Βιτόριο ντε Σίκα, τον Ρενέ Κλεμάν κ.ά. Όμως ο πιο διάσημος συνθέτης μουσικών επενδύσεων ταυτίστηκε απόλυτα με το «Μάγο» του σινεμά, τον Φεντερίκο Φελίνι, δημιουργώντας μαζί του ένα σπάνιο, αδιαίρετο έργο στην πιο γόνιμη και μακρόχρονη καλλιτεχνική συνεργασία που υπήρξε ποτέ.





Μουσική
Από την ταινία: La Strada - (Federico Fellini's 1954)
Ακούστε...
Διάρκεια: 05:25 - (1.249KB)



Ο Νίνο Ρότα, το μελωδικό «alter ego» του μεγάλου σκηνοθέτη του ιταλικού και διεθνούς κινηματογράφου Φεντερίκο Φελίνι, γεννήθηκε στο Μιλάνο. Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές σε Μιλάνο και Ρώμη, όπου ως «παιδί θαύμα», στα δεκαπέντε του μόλις χρόνια, συνέθεσε μια όπερα και ένα ορατόριο. Είκοσι ετών -με προτροπή του δάσκαλου του και φημισμένου διευθυντή ορχήστρας Αρτούρο Τοσκανίνι, μετέβη στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου φοίτησε με υποτροφία στο Ινστιτούτο Κέρτις της Φιλαδέλφειας. Εκεί, διαμόρφωσε καθοριστικά τη μουσική του ταυτότητα, γνωρίζοντας τον ¶αρον Κόπλαντ, τη μουσική του Τζορτζ Γκέρσουιν και τον αμερικανικό κινηματογράφο.
Το 1933 υπογράφει το πρώτο του σάουντρακ, στην ταινία του Ραφαέλε Ματαράτσο «Treno Popolare», ενώ το 1939 επιστρέφοντας στην Ιταλία, αναλαμβάνει να διδάξει και αργότερα να διευθύνει το Ωδείο του Μπάρι. Ανάμεσα στους πολλούς -διάσημους, αργότερα, μαθητές του- ήταν ο μαέστρος Ρικάρντο Μούτι και ο συνθέτης Νικόλα Πιοβάνι.




Μουσική
Από την ταινία: The Godfather - (Francis Ford Coppola 1972)
Ακούστε...
Διάρκεια: 07:22 - (1.720KB)



Το πλούσιο έργο του Ρότα -εκτός της μουσικής που συνέθεσε για περίπου 150 ταινίες- περιλαμβάνει δεκάδες κλασικές συνθέσεις για χορωδία και μουσική δωματίου, τρεις συμφωνίες, τρία κοντσέρτα για βιολοντσέλο, μουσικά μοτίβα για πολλές τηλεοπτικές σειρές, 23 μπαλέτα και θεατρικά -έγραψε για όλα σχεδόν τα έργα του Κάρλο Γκολντόνι και του Εντουάρντο Ντε Φιλίπο- καθώς και 10 όπερες.
Περισσότερο γνωστές είναι οι «Αριοδάντης» και «Τορκεμάδα», ενώ μεγάλη απήχηση είχαν και τα κωμικά του έργα «Οι δυο δειλοί», «Το καπέλο από ψάθα Φλωρεντίας», «Η Νύχτα ενός Νευρασθενή» και «Ο Αλαντίν και το μαγικό λυχνάρι».




Μουσική
Από την ταινία: Romeo and Juliet - (Franco Zeffirelli's 1968)
Ακούστε...
Διάρκεια: 03:40 - (855KB)



Στην μεγάλη οθόνη αναδείχτηκε ο διασημότερος μουσικός της γενιάς του. Συνέθεσε σπουδαία και διαχρονικά ακούσματα και έντυσε μοναδικά και αναπόσπαστα με τα πλέον αγαπημένα και αναγνωρίσιμα «σάουντρακ» της παγκόσμιας κινηματογραφικής ιστορίας, πολλά από τα αριστουργήματά της: «Ντόλτσε Βίτα», «Λα Στράντα», «Οκτώμισι», «Νύχτες της Καμπίρια», «Ρόμα», «Σατυρικόν», «Αμαρκορντ», «Ιουλιέτα των Πνευμάτων», «Λευκός Σεΐχης», «Βοκάκιος», «Αθώοι», «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Γατόπαρδος», «Πρόβα Ορχήστρας», «Ο Ρόκο και τα Αδέρφια του», «Νονός Ι» και «Νονός ΙΙ» -για το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο Όσκαρ καλύτερης μουσικής από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, το 1975.
Συνεργάστηκε με τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες του 20ού αιώνα, τον Λουκίνο Βισκόντι, τη Λίνα Βερντμίλερ, τον Φράνκο Τζεφιρέλι, τον Φράνσις Φορντ Κόπολα, τον Φράνκο Ρόσι, τον Μάουρο Μπολονίνι, τον Ακίρα Κουροσάβα, τον Λουί Μάλ, τον Βιτόριο Ντε Σίκα, τον Ρενέ Κλεμάν, ενώ ταυτίστηκε στην κυριολεξία με το στενό του φίλο και συνεργάτη Φεντερίκο Φελίνι.




Μουσική
Από την ταινία: La Dolce Vita - (Federico Fellini's 1960)
Ακούστε...
Διάρκεια: 03:00 - (691KB)



Επί 27 ολόκληρα χρόνια, στην πιο γόνιμη, μακρόχρονη και διάσημη καλλιτεχνική συνεργασία που υπήρξε ποτέ, δημιούργησαν από κοινού ένα σπάνιο, ομοούσιο και αδιαίρετο έργο, χαρίζοντας στο παγκόσμιο κοινό μοναδικές συγκινήσεις. Ένα οικουμενικό καλλιτεχνικό επίτευγμα, που τους ανέδειξε στο πιο ισχυρό δίδυμο του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ο Φελίνι έχει αναφέρει για τον καλό του φίλο: «Ο Νίνο σκηνοθετεί μουσικά... Πολλές φορές ολοκλήρωνε τη μουσική πριν από την ταινία. Έτσι, τροποποιούσα εκ των υστέρων το σενάριο, επινοώντας νέες καταστάσεις και χαρακτήρες...»





Μουσική
Από την ταινία: Amarcord - (Federico Fellini's 1973)
Ακούστε...
Διάρκεια: 05:10 - (1.202KB)



Ο Ρότα είναι αδιαμφισβήτητα ένας από τους ελάχιστους Ευρωπαίους δημιουργούς που κατέκτησε με τόσο εντυπωσιακό τρόπο την Ασία, αλλά και την Αμερική. Όπλα του το ταλέντο και η οργιαστική του φαντασία. Και επιστέγασμά τους η ιδιαίτερη ικανότητά του να εντάσσει μια jazz αισθαντικότητα, στον πυρήνα των εξαίσιων μελωδιών του, χωρίς να διαταράσσει ή να αναιρεί την ευρωπαϊκή τους καταγωγή.
Και μέσα από την ένωση δουλειάς, ταλέντου και φαντασίας, υπέγραψε ανεξίτηλα μουσικές, που αφού δέθηκαν παντοτινά με κινηματογραφικές εικόνες, ακολουθούν -μέχρι σήμερα- τη δικές τους, ανεξάρτητες διαδρομές.

 

 

«...Ο Νίνο Ρότα σφράγισε με τη μουσική του τον καιρό μας, μέσα από τις ταινίες του Φελίνι, μεταχειριζόμενος μνήμες αλλοτινών καιρών. Μόνο το μεγάλο ταλέντο του μπορούσε να πετύχει αυτό το πάντρεμα αναμνήσεων και παρόντος χρόνου. Το αποτέλεσμά του υπήρξε μοναδικό...»
Μάνος Χατζιδάκις

 

Ελένη Καραϊνδρου

Επιμέλεια: Γιώργος ΝικολαΪδης
Κείμενα/Συνέντευξη: ¶ρης Δούκας, Ζωή Πολίτη
Φωτογραφίες: Αρχείο Ως3
Μουσική επιμέλεια: ¶ρης Δούκας



Μουσική
Από την ταινία: Ταξίδι στα Κύθηρα του Θόδωρου Αγγελόπουλου
Ακούστε...
Διάρκεια: 02:16 - (536KB)

 

Κείμενο/Συνέντευξη: ¶ρης Δούκας


Ανακάλυψε την αγάπη της για το πιάνο στα επτά της χρόνια. Κάτι που την ακολουθεί σε όλη της τη ζωή.

«Η σχέση μου με το πιάνο είναι καθοριστική. Όμως άρπαζα καθετί που άκουγα σαν σφουγγάρι. Τα χρόνια εκείνα είναι πηγή για πολλά πράγματα που κάνω. Από το rock n roll που άκουγα, τις άριες και τις όπερες, μέχρι τις ταινίες που έβλεπα κρεμασμένη από τον τοίχο του θερινού σινεμά «Φλερύ» στους Αμπελοκήπους.»

Η Ελένη Καραΐνδρου θεωρεί τη σύνθεση αυτοσχεδιασμό.
«Το κλικ συνέβη, όταν άγγιξα για πρώτη φορά τα πλήκτρα του πιάνου. Δεν περίμενα, όπως τα άλλα παιδάκια, να μου πει η δασκάλα να μελετήσω τις κλίμακες. Δεν με ενδιέφερε να αποτυπώσω κάτι απλώς για να μείνει στην ιστορία. Ίσως τα ωραιότερα πράγματα που έχω γράψει είναι αυτά που δεν έγραψα ποτέ».

Της ζητήσαμε να μας πει τι σημαίνει η λέξη «ταλέντο». Ευθύς μας εξήγησε ότι είναι εναντίον των ορισμών, γιατί όταν προσπαθείς να ορίσεις κάτι, το περιορίζεις.
«Για μένα ταλέντο δεν είναι μόνο η κλίση, είναι και το γούστο, η αισθητική κατεύθυνση και η εργατικότητα. Ταλέντο είναι και μια ώθηση τρομακτική που δεν σε αφήνει να μην ολοκληρώσεις κάτι».

Τη θεωρούν μία από τις σημαντικότερες συνθέτριες. Μας έχει χαρίσει συγκλονιστικές στιγμές μέσα από τα τραγούδια της, τα οποία μερικές φορές σε πονούν βαθιά στην ψυχή. Για λίγο όμως, καθώς ακολουθεί η λύτρωση.
«Εγώ δεν γράφω εγκεφαλικά, γράφω συγκινησιακά. Όταν γράφω κάτι, είτε είναι τρία λεπτά είτε δέκα είτε είκοσι, δεν έχει σημασία, το γράφω μονορούφι, δεν το αλλάζω ποτέ. Μπαίνω σε μια κατάσταση, σαν να φτιάχνομαι».



Μουσική
Από την ταινία: Ο Μελισσοκόμος του Θόδωρου Αγγελόπουλου
Ακούστε...
Διάρκεια: 06:16 - 1.(233KB)


 



Αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής της, αλλά και της ζωής μας, η συνεργασία της με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Έχει γράψει τη μουσική για τις περισσότερες ταινίες του.

«Είχε ακούσει μια δουλειά μου (Ρόζα-1982) και είχε «μιλήσει» μέσα του. Ο Θόδωρος δεν είναι επαγγελματίας, είναι ποιητής. Υπάρχουν πολλά μουσικά θέματα -σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει συνήθως στο σινεμά- πάνω στα οποία γυρίστηκαν σκηνές. «Το Βαλς του Μελισσοκόμου» γυρίστηκε πριν. «Το Ροκ της Καντίνας», η σκηνή της σύγκρουσης των δύο γενεών, γυρίστηκε πάνω στη μουσική. Όταν ο Θόδωρος μου λέει μια κουβέντα, καταλαβαίνω δέκα και αισθάνομαι ακόμη περισσότερα. Ξέρετε, εμπνέομαι από το όραμά του και συγκινούμαι από τις ιδέες του».



Η νεολαία αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος του κοινού που παρακολουθεί τις συναυλίες της, υποστηρίζει η Ελένη Καραΐνδρου. Και παρά τους αφορισμούς διαφόρων, για την κενότητα, την αδιαφορία και την αμάθεια των νέων ανθρώπων, εκείνη έχει διαφορετική αντίληψη.
«Οι νέοι άνθρωποι είναι οι μόνοι που δεν βιάζονται. Βιάζονται αυτοί που τρέχουν να κάνουν καριέρα, λεφτά, και χαλάνε. Η νεολαία ψάχνεται, και τους πιστεύω. Είναι αγνοί. Στα πρόσωπά τους βλέπω το μέλλον όλου του κόσμου».

Στις μέρες μας κυριαρχεί η ηλεκτρονική μουσική. Νέα ρεύματα δημιουργούνται συνεχώς. Ακόμη και ροκ συγκροτήματα χρησιμοποιούν, όλο και περισσότερο, ήχους που δημιουργούν με ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Και η ίδια το 1982 είχε χρησιμοποιήσει συνθεσάιζερ σε συνδυασμό με συμφωνική ορχήστρα. Τι πιστεύει λοιπόν για τις σύγχρονες μουσικές τάσεις;

«Με ενδιαφέρει οτιδήποτε έχει αυθεντικότητα και βαθιά αναζήτηση. Οι τέχνες που δεν είναι ουμανιστικές δεν με απασχολούν. Δεν με ενδιαφέρει ένας που έχει τα κομπιουτεράκια του, παίζει και νομίζει ότι είναι μουσικός. Δεν μπορώ να πω όμως ότι δεν μου αρέσει η ηλεκτρονική μουσική του Phillip Glass. Ο μουσικός που αναζητά διαφορετικούς ήχους είναι σημαντικός. Το να είσαι καλλιτέχνης είναι μια επικίνδυνη περιπέτεια, δεν ξυπνάς ένα πρωί και γράφεις έναν εκπληκτικό δίσκο. Όπως, για παράδειγμα, κάποιοι ζωγράφοι παίρνουν ένα μυστρί και ξαφνικά αυτό είναι τέχνη».



Μουσική
Από την ταινία: Τοπίο στην ομίχλη του Θόδωρου Αγγελόπουλου
Ακούστε...
Διάρκεια: 02:36 - (609KB)





Πώς ξεκινά όμως να γράφει ένα τραγούδι; Πρέπει, λέει, να κοιτάζεις το θέμα σου κατάματα και να το ξορκίζεις. Δεν μπορείς να γράφεις για ξεριζωμένους και για την ανθρώπινη οδύνη με ανάλαφρο τρόπο.

«Θα το δεις το πράγμα μέσα στα μάτια και πρέπει να καείς μέσα σε αυτό. Και από εκεί, αν έχεις κότσια και αντέχεις, θα λυτρωθείς. Εκφράζει μια μελαγχολία η μουσική μου. Πολλοί άνθρωποι με έχουν σταματήσει στον δρόμο και μου είπαν ότι έχουν κλάψει με τη μουσική μου, αλλά μετά έχουν νιώσει μια περίεργη ευτυχία. Λίγο πριν αρχίσω να γράφω αισθάνομαι μέσα μου κάτι σαν γέννα, σαν ταραχή».

Δεν έχει υπογράψει ποτέ συμβόλαιο με δισκογραφική εταιρεία, μολονότι έχει κυκλοφορήσει πολλούς δίσκους. Θεωρεί ότι κανείς δεν μπορεί να της υποδείξει τι θα κάνει με τον μεγάλο της έρωτα, τη μουσική. Κυκλοφόρησε έναν εκπληκτικό δίσκο, τις «Τρωάδες». Είναι η μουσική επένδυση για την παράσταση του θεατρικού έργου του Ευριπίδη, την οποία ανέβασε στην Επίδαυρο ο σύζυγός της Αντώνης Αντύπας. Ο δίσκος κυκλοφόρησε από την εταιρεία ΕCM και μάλιστα με την επιμέλεια του διευθυντή της Manfred Eicher.

«O άνθρωπος είναι μια προσωπικότητα που εμπεριέχει ιδιοφυΐα. Είναι αχτύπητος στη δραματουργία του δίσκου. Όσο για τις Τρωάδες, το θεώρησα μεγάλο έργο, αντιπολεμική κραυγή. Αισθάνθηκα ότι χρωστάω κάτι σε αυτό το έργο. Και πιστεύω ότι με αυτό ολοκλήρωσα έναν πολύ σημαντικό κύκλο».



Μουσική
Από την ταινία: Καλή πατρίδα σύντροφε του Λευτέρη Ξανθόπουλου
Ακούστε...
Διάρκεια: 02:06 - (496KB)

 



Η μεγάλη πτώση των πωλήσεων των δίσκων δεν φαίνεται να επηρεάζει τη δισκογραφία της, λέει η μεγάλη πιανίστα και συνθέτρια. Το δικό της κοινό είναι συγκεκριμένο και μικρό. Περιθώριο μεν, φανατικό δε.

«Είμαστε ένα περιθώριο που κατάφερε με το «Βλέμμα του Οδυσσέα» να πουλήσει 200.000 δίσκους. Έχουμε ένα συγκεκριμένο κοινό που μπορεί να στερηθεί το φαγητό του, αλλά θα πάει στο καλό σινεμά, θα πάρει έναν καλό δίσκο, θα αναζητήσει, τέλος πάντων, την πνευματική τροφή».

Το κασετοφωνάκι έκλεισε. Η Ελένη Καραΐνδρου άνοιξε το παλιό πικάπ και τοποθέτησε ένα βινύλιο, προϊόν της συνεργασίας της με τον Νορβηγό σαξοφωνίστα Jan Garbarec. To κομμάτι που μας έβαλε ήταν, τι άλλο, ένας αυτοσχεδιασμός. Από ένα σαξόφωνο και ένα πιάνο. Το πιάνο μιας μεγάλης συνθέτριας, η οποία με κάθε της δίσκο μάς βουτά βαθιά, μια στο μαύρο και μια στο άσπρο. Η οποία μας κάνει να νιώθουμε σαν να περπατάμε με τα μάτια κλειστά σε τεντωμένο σχοινί, που κάποιος το κουνάει. Πάντα όμως φτάνουμε στο τέρμα. Κι εκεί, πατώντας σε στέρεο έδαφος, ανοίγουμε ξαφνικά τα μάτια και μας τυφλώνει το φως της ελπίδας, η μουσική δηλαδή της Ελένης Καραΐνδρου.

 


«...Tι είναι μια ταινία αρχικά; Μια υποψία, μια υπόθεση αφήγησης, σκιές ιδεών, ακαθόριστα συναισθήματα. Και όμως, σ' εκείνο το πρώτο ανεπαίσθητο άγγιγμα, η ταινία μοιάζει ήδη να είναι ο εαυτός της, ολοκληρωμένη ζωτική, πάναγνη. O πειρασμός να την αφήσεις έτσι, σ' αυτήν την άσπιλη διάσταση είναι πολύ μεγάλος. Όλα θα ήταν πιο απλά, και ποιος ξέρει, ίσως και πιο σωστά. Όμως όχι, η φιλοδοξία, η ανία, η κλίση, οι συμφωνίες, οι ρήτρες των συμβολαίων, σε υποχρεώνουν να τη γυρίσεις. Και να λοιπόν, η τελετουργία αρχίζει...»
Φεντερίκο Φελίνι


   



Απολαύστε υπεύθυνα




   

Copyright © ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ Ως3 2000-2014 e-mail: info@os3.gr
Aνάπτυξη & Yλοποίηση: Ως3 Π.Ο.Ε.Α.Μ.
Πρότυπη Οικολογική Εκδοτική Αγροτουριστική Μονάδα Ως3