iΑρχικήiσελίδα

Το νησί απέναντι...

ΚΕΙΜΕΝΟ : ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ : ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΜΙΖΑΡΑ, ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΓΚΙΡΙΤΖΙΩΤΗΣ

Και την ώρα που πάμε να επιλέξουμε μεταξύ μιας άνετης σεζλόνγκ και ενός υπερπολυτελούς beach bar... η γη αρχίζει να τρέμει. Μέχρι να καταλάβουμε τι συμβαίνει, ήδη 8 μίλια θάλασσας μας χωρίζουν και από τις δυο επιλογές. Οι τεκτονικές πλάκες μίλησαν, η Στρογγύλη έχασε το περιεχόμενο του ονόματός της και το χώμα που πατάμε ονομάζεται Θηρασιά.

Το εντυπωσιακό με τις Κυκλάδες είναι ότι κάθε νησί, αν και ανήκουν όλα στο ίδιο σύμπλεγμα, είναι διαφορετικό από το άλλο. Πιθανότατα οφείλεται στο ότι κάθε μια από τις Κυκλάδες, τις κόρες του Τρίτωνα, θα ήταν και εντελώς ξεχωριστή. Και μετά τις τιμώρησε ο Ποσειδώνας και τις έκανε νησάκια του Αιγαίου. Υπάρχουν κι άλλες εκδοχές για την ονομασία των νησιών: ότι τα λένε έτσι γιατί σχηματίζουν κύκλο γύρω από την ιερή Δήλο ή γιατί οι δυνατοί άνεμοι που πνέουν στην περιοχή ανάγκαζαν τα καράβια να κάνουν συνέχεια κύκλους. Διαλέγουμε και παίρνουμε.
Ξεχωριστό κάθε νησί των Κυκλάδων, αλλά το νοτιότερο είναι μοναδικό. Είναι ένας από τους πιο αγαπημένους προορισμούς στον πλανήτη, και φυσικά είναι η Σαντορίνη. Η Σαντορίνη, που στα χρόνια της μεγάλης της ακμής (2η χιλιετία π.Χ.) ονομαζόταν Στρογγύλη, καταστράφηκε από ισχυρούς σεισμούς το 1700 π.Χ. και το 1520 π.Χ. από την έκρηξη του ηφαιστείου της, με αποτέλεσμα μερικά κομμάτια της να βυθιστούν ενώ αναδύθηκαν (και εξακολουθούν να διαμορφώνονται ως τα τώρα) κάποιες άλλες στεριές. Η έκρηξη έγινε αισθητή σ' όλη την Ανατολική Μεσόγειο. Αναφέρεται, μάλιστα, ότι τα παλιρροϊκά κύματα έφτασαν μέχρι την Αίγυπτο. Περί το 1300 π.Χ. η Καλλίστη των Αργοναυτών ξανακατοικήθηκε για κάποιο καιρό από τους Φοίνικες. Για πολλά χρόνια έμεινε ακατοίκητη, ώσπου τον 9ο αι. π.Χ. έφτασαν οι Δωριείς κάτω από τις διαταγές του ήρωα Θήρα.

Να 'μαστε κι εμείς, καλοκαιράκι στο νησί. Περάσαμε λίγες ώρες στην Οία και το πρωί πήραμε ένα καΐκι από το Αμμούδι της Οίας και διασχίζουμε τα μαυροπράσινα νερά της καλντέρας με προορισμό τη Θηρασιά. Πενήντα λεπτά διαδρομής αρκούν για να μας πάνε στα 16 τετραγωνικά χιλιόμετρα γης, που χωρίστηκαν εξ αιτίας της έκρηξης από το υπόλοιπο νησί, και να πλευρίσουμε στον μικρό όρμο της Ρίγας. Σ' αυτό το αραξοβόλι προτιμούσαν να οδηγούν τα καράβια τους παλιά οι ναυτικοί γιατί ήταν πιο απάνεμο από τα λιμάνια της Θήρας. Αγία Ειρήνη λέγανε (και λένε) το εκκλησάκι του όρμου, Santa Ιrene το αποκαλούσαν οι Ιταλοί ναυτικοί, οι περιηγητές και οι Σταυροφόροι. Διόλου παράξενο, λοιπόν, που ονόμασε Σαντορίνη ολόκληρη τη Θήρα στους χάρτες του ο Άραβας γεωγράφος Edrisi, ο οποίος την επισκέφτηκε στα 1154. Και της έμεινε.
Με το που πλησιάζουμε στη Ρίγα γεννάται κι ένα δίλημμα: να κατεβούμε και να συνεχίσουμε μέσω του παραλιακού δρόμου περνώντας από τα χωριά Ποταμός και Αγριλιά ή να μείνουμε στο καραβάκι πηγαίνοντας στο λιμάνι της Θηρασιάς;

Το πρώτο ευρώ το χάσαμε και το δεύτερο έδειξε κουκουβάγια. Όπερ, συνεχίζουμε δια θαλάσσης. Πανομοιότυπο με το λιμάνι της Σαντορίνης, αλλά σε μικρογραφία, το λιμανάκι της Χώρας έχει μια μικρή προβλήτα και δίπλα της μια επίσης μικρή παραλία με βότσαλα. Το πόσα ταβερνάκια είναι κολλημένα το ένα πάνω στο άλλο είναι δύσκολο να πεις με βεβαιότητα γιατί δεν μπορείς να τα ξεχωρίσεις. Ούτε και να τα αποφύγεις. Υποχρεωτικά θα περάσεις ανάμεσά τους. Ε, δεν θα σταθείς να πιεις ένα καφέ; Θα σταθείς. Θα σταθείς για να αποτολμήσεις κατόπιν την ανάβαση από το λιμάνι στο χωριό. Είναι η ίδια απόσταση, όση και αυτή από το λιμάνι της Σαντορίνης ως τα Φηρά, αλλά χωρίς τελεφερίκ! Για το πόσα ακριβώς είναι τα σκαλοπάτια, οι αριθμοί ποικίλουν. Ο καθένας που τα ανέβηκε λέει κι από έναν. Έχω ακούσει νούμερα από το 245 έως το 270. Το σίγουρο είναι ότι όλοι κερδίζουν με το που θα φτάσουν στη Χώρα. Χτισμένη στη κορυφή του γκρεμού, θυμίζει έντονα τα χωριά του απέναντι «μεγάλου» νησιού. Το καλό για μας που θέλουμε να παραμείνουμε κάποιες μέρες στη Θηρασιά είναι ότι κατά το μεσημεράκι αρχίζει να αδειάζει από κόσμο και μπορούμε να τριγυρίσουμε στα καλντερίμια της με μεγαλύτερη άνεση. Θεωρείται προορισμός μιας μέρας! Να σκεφτεί κανείς ότι την περίοδο που η τουριστική κίνηση δεν είναι στα φόρτε της, με το τελευταίο καραβάκι αναχωρούν και κάποιοι καταστηματάρχες!

Αφού δεν την «κοπανήσαμε» το ίδιο απόγευμα για τη Σαντορίνη και προτιμήσαμε να πιούμε το καφεδάκι του επόμενου πρωινού θαυμάζοντας την απέναντι θέα από τη χθεσινή, συνηθίσαμε να αποκαλούμε τη Χώρα «Μανωλάς» και το λιμάνι της «Κόρφο», όπως και οι μόνιμοι κάτοικοί της. Πήγαμε και στον Ποταμό, τον δεύτερο σε μέγεθος οικισμό, με τα υπόσκαφα σπίτια. Τέτοια ήταν, στο σύνολό τους και για πολλούς αιώνες, τα σπίτια και της Θηρασιάς και της Σαντορίνης. Στον Ποταμό, η Παναγιά η «Γιάτραινα» μαζεύει στη γιορτή της, στις 21 Σεπτεμβρίου, όλη τη Σαντορίνη και τη Θηρασιά. Μια άλλη Παναγιά, η Παναγιά του Λαγκαδιού, κατάλευκη και άφθαρτη, δεσπόζει ανάμεσα στα χαλάσματα και την εγκατάλειψη. Την εγκατάλειψη ολόκληρου του χωριού Αγριλιά. Για την επιστροφή μας στη Σαντορίνη προτιμήσαμε να πάρουμε ένα απογευματινό καϊκάκι από τον Κόρφο. Και διασχίζοντας πάλι τον μεγαλύτερο κρατήρα του κόσμου (7 Χ 14 μίλια) ξαναβλέπουμε την Παλαιά Καμένη που αναδύθηκε πριν από δυο χιλιάδες χρόνια, και τη Νέα Καμένη που αναδύθηκε περί το 1500 μ.Χ. ενώ η τελευταία προσθήκη λάβας της συνέβη (εξ αιτίας έκρηξης, βέβαια) το 1950.
Η Θηρασιά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες συνδέεται καθημερινά από την Οία και τα Φηρά με καραβάκια και από τον Αθηνιά με φερυμπόουτ. Τον υπόλοιπο χρόνο με λιγοστά τοπικά καΐκια, αρκετά όμως για να δημιουργήσουν τη φαντασίωση ότι κάποτε μπορεί να έρθουμε και χειμώνα... και μάλιστα σύντομα... Υπόσχεση... ελπίδα... ανάγκη... τι σημασία έχει; Αρκεί να ξαναγυρίσουμε...