iΑρχικήiσελίδα

iΤαυτότητα

iΠεριεχόμενα

iΑρχείο

iRadio Αrtως

iExodως3

 

 

 

 

 

 

 

 
Ένα ταξίδι στο χρόνο

Η ΜΟΥΜΙΑ
Μιας Ωραίας Ιέρειας Του Άμμωνα

ΚΕΙΜΕΝΟ/ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΝΙΚΟΣ ΖΕΡΒΟΝΙΚΟΛΑΚΗΣ

«Οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως την πιο όμορφη μούμια, που βρέθηκε σε μια πέτρινη σαρκοφάγο, στη νεκρόπολη της Σακάρα»

Το όνομά της αναγράφεται στη σαρκοφάγο και συνεπώς κανείς δεν αμφιβάλλει ότι τη λένε Μερεσαμούν. Μια νέα γυναίκα, κάτω από τα 30, που έζησε πριν από τρεις χιλιάδες χρόνια στις Θήβες της Αιγύπτου, την πρωτεύουσα του Νέου Βασιλείου των φαραωνικών χρόνων, εκεί όπου λατρεύτηκε ο Άμμωνας, θεός κυρίαρχος, προστάτης των Φαραώ και του Διπλού Στέμματος της Χώρας του Νείλου.


Οι Ναοί της Αιγύπτου, όπως αυτός ο Ναός του Ώρου στο Εντφού είναι γεμάτοι απεικονίσεις
και κείμενα που αναφέρονται στα μυστήρια της ζωής και του θανάτου.

ΜΕΡΕΣΑΜΟΥΝ
Το όνομα Μερεσαμούν σημαίνει: «εκείνη που είναι αφιερωμένη στον Άμμωνα» και από αυτό συμπεραίνουν οι αρχαιολόγοι ότι αυτή η γυναίκα ήταν μια Ιέρεια-αοιδός, στην υπηρεσία του μέγιστου θεού των Θηβών. Οι αρχαιολόγοι θέλησαν να ρίξουν φως στη ζωή αυτής της γυναίκας και να ερευνήσουν τα αίτια του θανάτου της, εξετάζοντας τη μούμια της, που βρίσκεται μέσα στη σφραγισμένη σαρκοφάγο, χωρίς να παραβιάσουν το σφράγισμα και να θέσουν έτσι σε κίνδυνο τη διατήρηση της μούμιας, που είναι ένα εξαιρετικό εύρημα. Η εξέταση έγινε με ακτίνες Χ. Οι αρχαιολόγοι κατάφεραν με μια μέθοδο να τραβήξουν τρισδιάστατες φωτογραφίες της μούμιας και να τις επεξεργαστούν στη συνέχεια. Παρατήρησαν έτσι για πρώτη φορά πράγματα που δεν είχαν τη δυνατότητα να δουν στο παρελθόν.
Η έρευνα έδειξε ότι αυτή η νέα γυναίκα, που η ηλικία της προσδιορίζεται ανάμεσα στα 20 και τα 30 χρόνια, πέθανε και ταριχεύτηκε γύρω στο 800 π. Χ.
Οι τρισδιάστατες εικόνες της μούμιας οδήγησαν τους ερευνητές και τους αρχαιολόγους στο συμπέρασμα ότι αυτή η γυναίκα είχε μεγάλα μάτια, ένα συμμετρικό πρόσωπο, θεληματικό πηγούνι και μακρύ λαιμό. Από το σκανάρισμα στον τομογράφο προκύπτει ότι αυτή η Ιέρεια, που υπηρέτησε στο Ναό του Άμμωνα στις Θήβες, είχε μια πολύ καλή υγεία και ο θάνατός της σε αυτή την ηλικία είναι, όπως πιστεύουν ένα μυστήριο, το οποίο προσπάθησαν να ερευνήσουν, αναζητώντας μια εξήγηση.
Όπως προκύπτει από τις αναλύσεις του υλικού που κατάφεραν να συγκεντρώσουν, αυτή η γυναίκα δεν γέννησε ποτέ της παιδιά, τα κόκκαλά της είχαν καλή ανάπτυξη, χωρίς κανένα πρόβλημα όσο ζούσε, ήταν μια δυναμική γυναίκα στη ζωή της και έτσι η αιτία του θανάτου της παραμένει μυστήριο.
Το μόνο που δεν πήγαινε και τόσο καλά στην υγεία αυτής της γυναίκας, όσο ζούσε, ήταν τα δόντια της, που είχαν τριφτεί στην επιφάνειά τους από το μάσημα του ψωμιού εκείνης της εποχής, που είχε ζυμωθεί μαζί με μικρά κομμάτια πέτρας από το άλεσμα του σιταριού στις πέτρινες μυλόπετρες που μαδούσαν. Η Μερεσαμούν κράτησε έτσι ανεξήγητο το μυστήριο του θανάτου της, όμως η ωραία Ιέρεια του Άμμωνα, που πριν από τριάντα αιώνες φορούσε στα μαλλιά της το γνωστό μυρωδικό κώνο και τραγουδούσε για χάρη του θεού, κατάφερε να κεντρίσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον.


Οι ναοί της Αιγύπτου, όπως αυτός ο Ναός της Ισιδας στο νησί Φίλαι αποπνέουν
το ίδιο «μυστήριο» με τις μούμιες.

ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΜΥΣΤΙΚΑ
Οι μούμιες κέντριζαν πάντοτε το ενδιαφέρον, ανακατεύοντας την περιέργεια με το μυστήριο και το φόβο. Οι λαϊκές δοξασίες στην Αίγυπτο γύρω από τις μούμιες είναι ισχυρές συντηρώντας έτσι ιστορίες μυστηρίου και τρόμου, που προέρχονται από τα κείμενα των επιγραφών που βρέθηκαν στα σφραγίσματα των τάφων με τις μούμιες. Ο Άνουβης, ο Θεός του Κάτω Κόσμου, που παριστάνεται με κεφάλι τσακαλιού είναι ένας από τους πρωταγωνιστές του μυστηρίου που περιβάλλει τις μούμιες και το «ταξίδι των νεκρών στις δώδεκα πύλες του Άδη». Η Μερεσαμούν, ωστόσο, κράτησε το μυστικό της επτασφράγιστο, για το «ταξίδι» της στο θάνατο. «Μπορέσαμε, με τη βοήθεια του σκάνερ να δούμε ορισμένες λεπτομέρειες από τη μούμια, με τη δημιουργία των τρισδιάστατων εικόνων. Αυτές τις λεπτομέρειες δεν ήταν δυνατόν να τις έχουμε στο παρελθόν. Παρατηρήσαμε το σχήμα του προσώπου, τα μάτια, τα δόντια, αλλά και τα ζωτικά όργανα στα σωθικά της Μερεσαμούν», είπε ένας από επιστήμονες, που χειρίστηκε τις ακτίνες Χ για την εξέταση της μούμιας. Ένα από αυτά που δεν μπόρεσαν επίσης να εξηγήσουν οι επιστήμονες είναι αυτά που φαίνονται μέσα στις κοιλότητες των ματιών της μούμιας και μοιάζουν με πέτρες.
Φαίνεται όμως ότι ο Φεβρουάριος ήταν ο μήνας που οι μούμιες είχαν την τιμητική τους στην Αίγυπτο. Εκτός από την εξέταση της μούμιας της Μερεσαμούν, οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως 30 μούμιες στην περιοχή της Σακάρα και μια ανέπαφη σαρκοφάγο. Τα ευρήματα αυτά ανακαλύφθηκαν σε ένα νεκροθάλαμο, στη δυτική πλευρά της Πυραμίδας στη Σακάρα, που είναι μια από τις αρχαιότερες λίθινες κατασκευές στον κόσμο και χρονολογείται από το 2650 π. Χ. Όπως εκτιμούν οι αρχαιολόγοι-ανασκαφείς, οι μούμιες που ήρθαν στο φως είναι διαφόρων ηλικιών, ενώ η σαρκοφάγος που βρέθηκε ανέπαφη, πιστεύεται ότι είναι η αρχαιότερη, έχει κατασκευαστεί από ασβεστόλιθο και το σφράγισμά της έγινε με γύψο. «Πιστεύουμε ότι ανήκει στο παλαιό Βασίλειο, πιθανότατα στην Πέμπτη Δυναστεία», είναι τα λόγια του αρχαιολόγου Αμπντελ Χακίμ Καράρ. Η Πέμπτη Δυναστεία των Φαραώ χρονολογείται από το 2494 μέχρι το 2345 π. Χ. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Ανώτατο Συμβούλιο Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως την πιο όμορφη μούμια, που βρέθηκε σε μια πέτρινη σαρκοφάγο, στη νεκρόπολη της Σακάρα»!
Ο Επικεφαλής του Ανώτατου Συμβουλίου Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων, Ζαχί Χαουάς αναφερόμενος στη μούμια που βρέθηκε στην πέτρινη σαρκοφάγο λέει ότι «είναι άριστα διατηρημένη και στην καλύτερη δυνατή κατάσταση» και πρόσθεσε ότι η μούμια αυτή έχει πάνω της περίπου 100 φυλαχτά από χρυσό, που τα χρησιμοποιούσαν για την προστασία των νεκρών.


Ο επιβλητικός Ναός της Φαραώ Χατσεψούτ, στο Ντεϊρ Ελ Μπάχαρι. Εδώ , σε μια κρύπτη βρέθηκαν πολλές μούμιες φαραώ του Νέου Βασιλείου, που είχαν κλαπεί στην αρχαιότητα από τυμβωρύχους, που άνοιγαν τους τάφους για να κλέψουν τα πολύτιμα κτερίσματα.

ΤΑ ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
Ανάμεσα στις μούμιες που ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι, υπάρχει και η μούμια ενός σκύλου, που όπως εκτιμούν, μουμιοποιήθηκε σύμφωνα με την επιθυμία που είχε εκδηλώσει το αφεντικό του, να τον συνοδέψει στο μεταθανάτιο ταξίδι του. Και η επιθυμία αυτή έγινε σεβαστή. Να λοιπόν, που οι ιστορίες γύρω από τις μούμιες συντηρούν μύθους και δοξασίες, που ακροβατούν σε ένα χώρο μυστηρίου, κεντρίζοντας τους ζωντανούς, που δεν έπαψαν ποτέ να τους απασχολούν τα αινίγματα της ζωής και του θανάτου. Ωστόσο, το μονοπάτι προς την αιωνιότητα παραμένει «άγνωστο», παρά τις αναζητήσεις.
Παρά τις προσπάθειές τους, οι ερευνητές που έβαλαν στον τομογράφο τη μούμια της Μερεσαμούν, δεν κατάφεραν να ακούσουν τον ήχο από τα ρυθμικά σείστρα της Ιέρειας, στο μεγάλο Ναό του Άμμωνα, στο Καρνάκ των Θηβών. Ίσως, αυτός ο ήχος από τα σείστρα, που δονούσε το ωραίο και υγιές σώμα της ιέρειας, να είναι ο δρόμος της ζωής με το μυστήριο των ενστίκτων στο δρόμο της αιωνιότητας. Αυτό που θεωρείται βέβαιο είναι ότι ο Επικεφαλής του Συμβουλίου Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων, Ζαχί Χαουάς, είναι ένας πανέξυπνος άνθρωπος, που γνωρίζει το μυστικό να κεντρίζει το ενδιαφέρον, ώστε να φέρνει τουρίστες και πολύτιμο συνάλλαγμα στην Αίγυπτο, με αφορμή ένα αρχαιολογικό εύρημα. Θα μπορούσε να το κάνει και η Ελλάδα αν διέθετε έναν Ζαχί Χαουάς.


Η ακτινογραφία από τη μούμια της Ιέρειας Μερεσαμούν.


Αριστερά, η σφραγισμένη ξύλινη σαρκοφάγος που φιλοξενεί τη μούμια της Μερεσαμούν
και δεξιά μια τρισδιάστατη φωτογραφία της μούμιας, όπως είναι μέσα στη σαρκοφάγο.




 

Αιγαίο, αιγές,
αιγίδα, επαιγίζω...
Δελφοί:
με οδηγό Τον Παυσανία
Αιγαίο, αιγές,
αιγίδα, επαιγίζω...
Δελφοί:
με οδηγό Τον Παυσανία
Εκ Σπλάχνων
Γης Ανέρωθε
Η Πορτάρα
του ήλιου στη Νάξο

Τήνος: Μοναστήρια
Οι Καθρέπτες του χρόνου

Κνωσός:
Ο Πρίγκιπας των κρίνων
Το Μυστήριο
Μιας Λιβελούλας
Νεφερτίτη:
Η Προτομή της οργής
Σαντορίνη: Ξεστή 3
Κάβος:
Ενα Μυσταγωγικό έθιμο
Ένας Ταύρος
τρέχει στη Μεσόγειο
Ρώμη:
Fonatana Di Ttrevi
Ο Σφραγιδοφύλακας
Του Φαραώ Ακενατόν
Ιερές Φωτιές:
Τα Πύραυνα Του Εξαγνισμού

Ελούντα:
Η Αρχαία «Όλους»

Τριζόνι:
Ο Ηχος Του Καλοκαιριού
Ζάρκος:
Ληστεία στο παλάτι
Ψείρα: Δυο Ωραίες
Κυρίες 4.000 Ετών
Ολυμπία:
Με τα στεφάνια της ελιάς
Ένα Σκαθάρι
Οδηγεί το χρόνο
Η Μούμια
Mιας ιέρειας του Άμμωνα
Κούλες:
Rocca al Mare
Τo όνομα του Ρόδου:
στο παλάτι των ιπποτών
Λάβα στους κρατήρες
Της Σαντορίνης

Μάλια Κρήτης:
Συνoικία «Μ»

Δήλος: Ένα Αρχαίο εργαστήριο κοσμημάτων

Ναύπακτος:
Η Ναυμαχία Της Ευρώπης

Η λίμνη των μύθων:
Στον Αγ. Νικόλαο Κρήτης

Σαντορίνη:
Η ζωή με το ηφαίστειο

Ηνίοχος:
Η έκφραση της τελειότητας

Μαλάβρα - Μινώα:
Το Δύσκολο Πέρασμα

Αζοριάς - Καβούσι:
Mια αρχαία κουζίνα

Η τοιχογραφία του στόλου
στην προϊστορική Θήρα

Μυστικά σύμβολα
κρυμένα στους τοίχους Μινωικών παλατιών

Κορκοδειλόσαυρες
στη Δήλο