iΑρχικήiσελίδα

iΤαυτότητα

iΠεριεχόμενα

iΑρχείο

iRadio Αrtως

iExodως3

 

 

 

 

 

 

 

 
Ένα ταξίδι στο χρόνο

ΚΝΩΣΟΣ

Ο πρίγκιπας των κρίνων

ΚΕΙΜΕΝΟ/ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΝΙΚΟΣ ΖΕΡΒΟΝΙΚΟΛΑΚΗΣ


Εκατομμύρια φωτογραφικά κλικ. Η αυθεντική τοιχογραφία του Πρίγκιπα των Κρίνων
βρίσκεται στο μουσείο του Ηρακλείου.

Ο Πρίγκιπας Αρχιερέας, Αστερίωνας ή Πρίγκιπας των Κρίνων, όπως τον βάφτισε ο Έβανς. Ο Πρίγκιπας της Κνωσού. Είναι αυτός που συγκεντρώνει μπροστά του, εκεί, στη στοά της Νότιας Πύλης, τους επισκέπτες σαν τις μέλισσες. Στριμώχνονται και προσπαθούν να φωτογραφηθούν μαζί του, δίπλα στο αντίγραφο της τοιχογραφίας.

Από τα πλέον διάσημα και αναγνωρίσιμα αρχαιολογικά ευρήματα. Αυτός, ο Πρίγκιπας των κρίνων, όπως τον βάφτισε ο Σερ Αρθουρ Έβανς, όταν ανέσκαψε την Κνωσό, είναι γνωστός σ' όλο τον κόσμο. Άλλωστε, για χάρη του συρρέουν χιλιάδες επισκέπτες στην Κνωσό και στο Μουσείο του Ηρακλείου.


Αντίγραφο της τοιχογραφίας με τον Πρίγκιπα των Κρίνων στον τοίχο της Νότιας εισόδου της Κεντρικής Αυλής του Ανακτόρου. Χιλιάδες επισκέπτες περνούν καθημερινά από αυτό το σημείο, που είναι η αρχή του αρχαίου πομπικού δρόμου, που οδηγεί στην Κεντρική Αυλή του Ανακτόρου.

Το 2006 εκδόθηκαν από τα εκδοτήρια της Κνωσού 705.305 εισιτήρια και είναι ο δεύτερος αρχαιολογικός χώρος στις προτιμήσεις των επισκεπτών, μετά την Ακρόπολη της Αθήνας.
Οι περισσότεροι από αυτούς τους επισκέπτες, συνωστίζονται στο ανάκτορο της Κνωσού τους καλοκαιρινούς μήνες και παρατηρούνται έτσι, τεράστιες ουρές σε ορισμένα σημεία, όπως είναι η Αίθουσα του Θρόνου.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι επισκέπτες, το Φεβρουάριο του 2006, ήταν μόλις 1.698 και αυτός είναι ο μικρότερος αριθμός εισιτηρίων, απ' όλους τους υπόλοιπους μήνες. Το ρεκόρ στην Κνωσό παρατηρείται τον Αύγουστο, με 142.340.
Αυτός ο οικοδεσπότης της Κνωσού, στη Νότια Είσοδο του ανακτόρου, φαίνεται ότι από την αρχαιότητα ήταν το σημαίνον πρόσωπο αυτού του παλατιού.


Η τοιχογραφία του Πρίγκιπα των κρίνων

Ο Πρίγκιπας των Κρίνων! Αυτή του την ονομασία, την οφείλει στα εντυπωσιακά κρίνα που στολίζουν το κεφάλι του. Και ο ίδιος όμως, εικονίζεται να βαδίζει σε ένα χώρο κατάσπαρτο από λόχμες και κρίνα.
Φοράει το τυπικό Μινωικό ζώμα. Ένα δίχρωμο περίζωμα, μπλε και άσπρο, σφιχτό, με ζώνη στη μέση, ενώ στην απόληξη του, περίπου στη μέση των μηρών, στολίζεται με τρία χρυσά σιρίτια.
Ο διάσημος αυτός Μινωίτης Πρίγκιπας της Κνωσού, εικονίζεται να βαδίζει αγέρωχος, με το κεφάλι ψηλά. Φοράει ένα περίτεχνο στέμμα από κρίνα και φτερά παγωνιών.
Η Κνωσός, άλλωστε, είναι το παλάτι των Παγωνιών ή ο Θρόνος των Παγωνιών. Η εικόνα του Πρίγκιπα δικαιολογεί απολύτως και τον όρο «Στέμμα των Παγωνιών».
Τα μαλλιά του είναι μαύρα και πέφτουν στο μέτωπό του με κοντούς βοστρύχους, ενώ πίσω οι βόστρυχοι μακραίνουν και πέφτουν μέχρι την πλάτη.
Ο λαιμός του είναι στολισμένος με δυο σειρές κοσμήματα. Το ίδιο και οι καρποί των χεριών του.


Τα Ιερά Διπλά Κέρατα στα Νότια Προπύλαια του Ανακτόρου της Κνωσού.

Το σώμα του από τη μέση και πάνω, είναι γυμνό και δείχνει καλά γυμνασμένο.
Το δεξί του χέρι κάμπτεται και με σφιγμένη τη γροθιά ακουμπάει στο στήθος, ενώ με το αριστερό του χέρι κρατάει ένα σκοινί, με το οποίο είναι προφανές ότι σέρνει ένα ζώο, οδηγώντας το στην Κεντρική Αυλή.
Το πιθανότερο είναι ότι οδηγεί ένα ταύρο. Ένα Ιερό Ταύρο. Ίσως, ένα Ταύρο των Ταυροκαθαψίων.
Έχουμε έτσι μια εξόχως ενδιαφέρουσα τελετουργική εικόνα. Έναν πρίγκιπα, πάνω στο διάδρομο της Πομπής, που οδηγεί ένα Ιερό Ταύρο στην Κεντρική Αυλή του Ανακτόρου της Κνωσού.
Θα προσπαθήσουμε να μπούμε μαζί του στην κεντρική Αυλή. Την Αυλή-Θέατρο ή Τελεστήριο.
Εδώ είναι που χτυπάει η καρδιά της Κνωσού!
Όπως και σε όλα τα άλλα Μινωικά ανάκτορα, η κεντρική Αυλή, είναι ο πυρήνας των πραγμάτων. Ένας πολυσήμαντος χώρος, για θρησκευτική, πολιτική και πολιτισμική δράση.


Τα Νότια Προπύλαια της Κνωσού, με τα αντίγραφα των τοιχογραφιών της Πομπής των Ρυτοφόρων.

Ο επισκέπτης της Κνωσού, μπαίνει σήμερα στο Ανάκτορο από τη Δυτική Αυλή. Ακολουθεί τον προϊστορικό Πομπικό Διάδρομο προς Νότο και καταλήγει, με ανορθόδοξο βέβαια τρόπο, στα Νότια Προπύλαια.
Εδώ σταματούν όλοι, για μια πρώτη στάση με φωτογραφικές ενασχολήσεις, μπροστά στο αναστηλωμένο κομμάτι με το αντίγραφο της τοιχογραφίας από την Πομπή των Ρυτοφόρων (αυτών που κουβαλούν ρυτά, δηλαδή αγγεία για χοές).
Η επόμενη στάση, είναι η Στοά με τον Πρίγκιπα των Κρίνων, βαδίζοντας πάνω στον προϊστορικό Πομπικό Διάδρομο, με κατεύθυνση προς την κεντρική Αυλή, που απέχει ελάχιστα μόνο μέτρα.
Είναι η μεγάλη πλακόστρωτη αυλή του Ανακτόρου. Ένα τμήμα της πλακόστρωσής της, σώζεται προς τα Βορειοδυτικά, έξω από την Αίθουσα του Θρόνου.
Γύρω από αυτή τη μεγάλη αυλή-αίθριο, ήταν οργανωμένο το παλάτι, με πολλούς εξώστες από τους ορόφους του, να βλέπουν σ' αυτή.
Αριστερά (στη δυτική πλευρά της Κεντρικής Αυλής), είναι το Τριμερές Ιερό στο ισόγειο και πάνω του το Piano nobile (το πάτωμα ή το δώμα των ευγενών, όπως το έχει βαφτίσει ο ανασκαφέας της Κνωσού, Σερ Άρθουρ Έβανς).


Αυτή είναι η Κεντρική Αυλή, με το μέγα πλήθος, φωτογραφημένη από το Piano nobile. Όλοι αυτοί περιμένουν καρτερικά για να μπουν στην Αίθουσα του Θρόνου. Αυτό γίνεται κάθε μέρα, τους καλοκαιρινούς μήνες, που οι επισκέπτες αγγίζουν τους 5.000 την ημέρα!

Μετά το Τριμερές Ιερό και το Κλιμακοστάσιο που οδηγεί στο Piano nobile, βρίσκεται η Αίθουσα του Θρόνου, προς την οποία κατευθύνονται οι χιλιάδες των επισκεπτών, περιμένοντας καρτερικά, με τις ώρες στην Κεντρική Αυλή τη σειρά τους, σε μια «ουρά» που μοιάζει να μην έχει τελειωμό.
Στο ανατολικό μέρος της Κεντρικής Αυλής, υψώνονται τα Βασιλικά διαμερίσματα, που οι εσωτερικοί εξώστες τους βλέπουν και αυτοί στην Κεντρική Αυλή.
Στη Βόρεια πλευρά της Κεντρικής Αυλής, βρίσκεται μια ακόμη Πύλη του Ανακτόρου, που οδηγεί στα τελωνεία, αλλά και στο Θέατρο, από έναν άλλο πομπικό δρόμο.
Η Κεντρική Αυλή, όπως και το Θέατρο είναι δυο χώροι που φιλοξενούν τις πιο σημαντικές θρησκευτικές και άλλες εκδηλώσεις της Κνωσού. Έτσι, τουλάχιστον «αφηγείται» μια τοιχογραφία, που δείχνει αυτή την Αυλή γεμάτη κόσμο, σε μια εκδήλωση μπροστά ακριβώς από το Τριμερές Ιερό, απ' όπου πήρε και το όνομά της η τοιχογραφία.


Μια άλλη άποψη της Κεντρικής Αυλής όπως τη διέσωσε ο Μινωίτης καλλιτέχνης, που φιλοτέχνησε αυτή την τοιχογραφία. Πρωταγωνίστριες φαίνεται να είναι οι γυναίκες, ενώ οι θεατές από τη μια και από την άλλη πλευρά, είναι άντρες στην πλειοψηφία τους. Στο κέντρο διακρίνεται το Τριμερές Ιερό, με τα Ιερά Διπλά Κέρατα στη στέγη του.

Τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην εκδήλωση που εικονίζεται, φαίνεται να τον έχουν οι γυναίκες, ενώ οι θεατές, που είναι κατά βάση άνδρες, έχουν συγκεντρωθεί στη δεξιά και την αριστερή πλευρά της Αυλής. (Σημείωση: για τον θεατή της τοιχογραφίας του Τριμερούς Ιερού, από τη θέση που βλέπει την εικόνα, είναι σα να στέκεται στην ανατολική πλευρά της Κεντρικής Αυλής, σε κάποιο εσωτερικό εξώστη των κτιρίων με τα Βασιλικά διαμερίσματα ).
Τα σώματα των γυναικών είναι ζωγραφισμένα με άσπρη μπογιά και των ανδρών με κόκκινη. Έτσι ξεχωρίζουν.
Τέτοια εποχή, με την τροπή του ήλιου (Ισημερία της Άνοιξης), η Κνωσός υποδέχεται την καινούρια ζωή, από τη γη που αναθάλλει.


Η διάσημη τοιχογραφία των Ταυροκαθαψίων. Μια γυναίκα κρατιέται από τα κέρατα του ταύρου, έτοιμη να τιναχτεί με ένα άλμα στη ράχη του. Ήδη, ένας ταυροκαθάπτης, εκτελεί το άλμα του στη ράχη του ταύρου, ενώ μια δεύτερη γυναίκα περιμένει να τον βοηθήσει να προσγειωθεί ομαλά, μετά το ανάποδο άλμα με το οποίο θα ολοκληρώσει τη δοκιμασία του.

Η Ιέρεια που έχει βάρδια στο Ιερό κορυφής του Γιούχτα, έχει τα μάτια της στραμμένα στον ανατολικό ορίζοντα. Με την ανατολή του ήλιου, είναι έτοιμη να σημάνει και τον ερχομό της Άνοιξης. Ο ήλιος ανατέλλει από το σημάδι της Ισημερίας. Το παλάτι ξυπνά με τους Ύμνους της Άνοιξης.
Εδώ, στην Κεντρική Αυλή, όλα είναι έτοιμα να υποδεχτούν τη ζωή που επιστρέφει, μετά το πέρασμα του Χειμώνα.
Τα Ταυροκαθάψια είναι η μεγάλη γιορτή της Άνοιξης. Οι αγώνες, πάνω στον Ιερό Ταύρο.
Αυτό το Ιερό ζώο, ο ταύρος των αγώνων, έχει αγριευτεί από καιρό. Ο Ιερός Νόμος, ορίζει ότι ο άγριος ταύρος, που δεν έχει από τη γέννα του δεχτεί σκοινί στο λαιμό του, πρέπει να πιαστεί χωρίς να του προκληθεί κανένα τραύμα. Ούτε αμυχή. Ο ταυροκαθάπτης που θα καταφέρει να πηδήσει πάνω στη ράχη του, είναι αυτός που θα του περάσει πρώτος σκοινί, για να τον οδηγήσει στο παλάτι.

 
Αυτό είναι ένα σκίτσο που σχεδιάστηκε με εντολή του ανασκαφέα της Κνωσού Σερ Άρθουρ Έβανς και δείχνει, σύμφωνα με την αρίθμηση που έχει, το σώμα του Ταυροκαθάπτη, τις διαδοχικές, τέσσερις φάσεις του αγωνίσματος:1) ο αθλητής πιάνεται από τα κέρατα του ταύρου και επιχειρεί το άλμα. 2) ο ταύρος έχει τινάξει το κεφάλι του προς τα πάνω και ο αθλητής έχει δώσει ώθηση στο σώμα του για μια πλήρη αναστροφή.3) ο αθλητής στέκεται όρθιος στη ράχη του ταύρου, και 4) τεντώνει τα χέρια του και επιχειρεί το τελικό άλμα, από τη ράχη του ζώου στο έδαφος. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές παραλλαγές των αλμάτων, αλλά και πάρα πολλές φιγούρες.

Αυτό τον άγριο Ιερό Ταύρο οδηγεί ο Πρίγκιπας των Κρίνων, επικεφαλής της Ιερής Πομπής των Ταυροκαθαψίων, από τη Νότια Πύλη, στην κεντρική Αυλή του Ανακτόρου. Ακολουθούν προφανώς οι Ιέρειες, με του Διπλούς Πελέκεις και τα άλλα ιερά σύμβολα της Μεγάλης Μητέρας θεάς. Και φυσικά, ακολουθούν οι ομάδες των Ταυροκαθαπτών, που δοκιμάσουν τη δεξιοτεχνία τους στη ράχη του Ιερού Ταύρου.
Από πολύ καιρό πριν έχουν εκπαιδευτεί και έχουν εξασκηθεί σε αυτά τα επικίνδυνα άλματα στη ράχη ενός άγριου ζώου, που δεν συγχωρεί το παραμικρό λάθος.
Η γιορτή αυτή, με τα αγωνίσματα του ταύρου πιθανώς να διαρκεί μερικές μέρες, όσο και η τροπή του ήλιου.
Ο χάλκινος Διπλός Πέλεκυς ψηλά στον ιστό που σηκώνει η ιέρεια, αντανακλά τον ήλιο, ενώ η Κεντρική Αυλή έχει πνιγεί στα αρωματικά θυμιάματα.


Το παλάτι της Κνωσού είναι το παλάτι των Διπλών Πελέκεων, δηλαδή το Παλάτι του Λάβρυος, που δεν απέχει έτσι καθόλου από την έννοια του Λαβυρίνθου.

Βουΐζει ο τόπος σαν ένα μελίσσι, καθώς έχουν αναπεμφθεί οι Ύμνοι και έχει ολοκληρωθεί το ιεροτελεστικό μέρος, το τελετουργικό και αρχίζει η παρέλαση των ομάδων των ταυροκαθαπτών, κάτω από τις ιαχές των θεατών που τους επευφημούν.
Στα μάτια του άγριου Ιερού Ταύρου καθρεφτίζεται η ζωή με όλη την τόλμη και τα ρίσκα της, καθώς το παλάτι σείεται από τις ιαχές.
«Σπέρμα πολύμνηστον
Άρρητον
Και κρύφιον
Αιθερόπλαγκτον
Πρωτόγονον
Αγαλλόμενον
Ηρικεπαίον»
Το πνεύμα των ύμνων που αναπέμπονται ίσως να μην απέχει και πολύ από αυτό το απόσπασμα του Ορφικού Ύμνου στον Πρωτογόνο, που συνοδεύεται με θυμίαμα από σμύρνα.


Το παλάτι της Κνωσού, όπως φαίνεται από τη Βόρεια όψη του, με τα τμήματα που έχουν αναστηλωθεί από τον Σερ Άρθουρ Έβανς.

Αυτή η μεγάλη αυλή κάτω απ' τον ήλιο, ένα τεράστιο αίθριο στην καρδιά του Ανακτόρου, μοιάζει να είναι, όπως όλα δείχνουν, η ψυχή της Κνωσού, με όσα συνέβαιναν εδώ, τελετές, αγώνες, ιεροτελεστίες, δρώμενα.
Και ο Πρίγκιπας των Κρίνων ήταν αναμφίβολα ένας από τους πρωταγωνιστές!



 
Αρχείο
Αφιερώματα
Λόγιαiστοiχαρτί
Έλληνες Σκιτσογράφοι
Έναiταξίδιiστοiχρόνο
Σπύρος Ορνεράκης
Συνεντεύξεις
Aποστολές
Τόποι & προορισμοί
Για συλλέκτες / Εξώφυλλα
Ότανiέρχονταιiοιiφίλοιiμας

Αιγαίο, αιγές,
αιγίδα, επαιγίζω...
Δελφοί:
με οδηγό Τον Παυσανία
Εκ Σπλάχνων
Γης Ανέρωθε
Η Πορτάρα
του ήλιου στη Νάξο

Τήνος: Μοναστήρια
Οι Καθρέπτες του χρόνου

Κνωσός:
Ο Πρίγκιπας των κρίνων
Το Μυστήριο
Μιας Λιβελούλας
Νεφερτίτη:
Η Προτομή της οργής
Σαντορίνη: Ξεστή 3
Κάβος:
Ενα Μυσταγωγικό έθιμο
Ένας Ταύρος
τρέχει στη Μεσόγειο
Ρώμη:
Fonatana Di Ttrevi
Ο Σφραγιδοφύλακας
Του Φαραώ Ακενατόν
Ιερές Φωτιές:
Τα Πύραυνα Του Εξαγνισμού

Ελούντα:
Η Αρχαία «Όλους»

Τριζόνι:
Ο Ηχος Του Καλοκαιριού
Ζάρκος:
Ληστεία στο παλάτι
Ψείρα: Δυο Ωραίες
Κυρίες 4.000 Ετών
Ολυμπία:
Με τα στεφάνια της ελιάς
Ένα Σκαθάρι
Οδηγεί το χρόνο
Η Μούμια
Mιας ιέρειας του Άμμωνα
Κούλες:
Rocca al Mare
Τo όνομα του Ρόδου:
στο παλάτι των ιπποτών
Λάβα στους κρατήρες
Της Σαντορίνης

Μάλια Κρήτης:
Συνoικία «Μ»

Δήλος: Ένα Αρχαίο εργαστήριο κοσμημάτων

Ναύπακτος:
Η Ναυμαχία Της Ευρώπης

Η λίμνη των μύθων:
Στον Αγ. Νικόλαο Κρήτης

Σαντορίνη:
Η ζωή με το ηφαίστειο

Ηνίοχος:
Η έκφραση της τελειότητας

Μαλάβρα - Μινώα:
Το Δύσκολο Πέρασμα

Αζοριάς - Καβούσι:
Mια αρχαία κουζίνα

Η τοιχογραφία του στόλου
στην προϊστορική Θήρα

Μυστικά σύμβολα
κρυμένα στους τοίχους Μινωικών παλατιών

Κορκοδειλόσαυρες
στη Δήλο