iΑρχικήiσελίδα

iΤαυτότητα

iΠεριεχόμενα

iΑρχείο

iRadio Αrtως

iExodως3

 

 

 

 

 

 

 

 
Ένα ταξίδι στο χρόνο

ΑΠΟ EΔΩ H ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΙ ΑΠΟ ΚΕΙ ...ΤΟ DVD

ΚΕΙΜΕΝΟ/ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΝΙΚΟΣ ΖΕΡΒΟΝΙΚΟΛΑΚΗΣ

ΑΝΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

Ανάμεσα στην Ακρόπολη και στο DVD, μπορεί να χάνεται τελικά ο μπούσουλας. Έτσι, ενώ συμπληρώνεται ένας χρόνος από την ανακήρυξη της Ακρόπολης σε πρώτο μνημείο της Ευρώπης, το θέμα έχει περάσει ντούκου και ο τουρισμός στην Αθήνα τους τελευταίους μήνες, όπως δείχνουν οι στατιστικές, έχει πέσει κατά 7%!
Τους τελευταίους μήνες στην Ελλάδα, κυριαρχεί ο ζεν πρεμιέ των DVD και του ...πολιτισμού, Χρήστος Ζαχόπουλος, που φούνταρε από το μπαλκόνι του σπιτιού του στο κενό και από τότε, ψάχνεται η κυβέρνηση να δει, πού στο διάολο πήγε ο «πολιτισμός».
Ποτέ άλλοτε το Υπουργείο Πολιτισμού δε γνώρισε τέτοια κατρακύλα, παρά το γεγονός ότι σχεδόν πάντοτε, από τότε που ιδρύθηκε, ήταν προβληματικό, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Στην πραγματικότητα, ήταν πάντα ένα «λούκι», για να κατευθύνονται τα λεφτά του τζόγου «...όπου δει...», κατά τα γούστα της εκάστοτε κυβέρνησης. Έτσι, μέσα στην πρεμούρα για τον μπεζαχτά και τις επιχορηγήσεις, τους κάηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο η Αρχαία Ολυμπία, με τον κύριο Ζαχόπουλο να λέει αρλούμπες και τον τότε Υπουργό, να αλλάζει ύστερα από ένα μήνα Υπουργείo...
Φαίνεται, όμως, ότι το ολοκαύτωμα της Αρχαίας Ολυμπίας δεν ήταν αρκετό. Έπρεπε να ακολουθήσει ένας ακόμη διασυρμός της χώρας, με το Υπουργείο πολιτισμού σε πρωταγωνιστικό ρόλο, εξ αιτίας των ανθρώπων στους οποίους το εμπιστεύθηκε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Παρά τις μελαγχολικές σκέψεις που προκαλούν τα γεγονότα των τελευταίων μηνών στο σριαλ Ζαχόπουλου, και σε πείσμα των πρωταγωνιστών του, η Ακρόπολη στέκεται ακόμη στη θέση της, με όλα τα μνημεία του Ιερού Βράχου να βρίσκονται στην πρώτη θέση του καταλόγου με τα μνημεία της Ευρωπαϊκής πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Και ενώ έχει περάσει ένας χρόνος από την ανακήρυξη της Ακρόπολης στην πρώτη θέση των μνημείων της Ευρώπης (Μάρτιος του 2007), η τιμητική αυτή διάκριση έχει σχεδόν ξεχαστεί, ενώ η Ελλάδα δεν έκανε το παραμικρό για να την αξιοποιήσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και η τουριστική κίνηση στην περιοχή της Αθήνας εμφάνισε κάμψη (περίπου 7%) τους μήνες που ακολούθησαν, ύστερα από αυτή τη διάκριση, σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα.
Ακόμη και η πρωτοβουλία γι' αυτή την Ευρωπαϊκή ανάδειξη της Ακρόπολης ήρθε από τη Γαλλία, με τον Γάλλο Υπουργό Πολιτισμού, (Ρενό Ντονεντιέ ντε Βαμπρ), να είναι ένας από τους εμπνευστές αυτής της πρωτοβουλίας.
Στη διάρκεια της πανηγυρικής τελετής, που έγινε για την αποκάλυψη της ειδικής πλακέτας πάνω στον Ιερό Βράχο, ο κύριος Ρενό Ντονεντιέ ντε Βαμπρ είπε μεταξύ άλλων: «Υπάρχει μόνο ένας τόπος που γέννησε την τελειότητα. Είναι αυτός εδώ και δεν υπάρχει άλλος. Αυτός ο τόπος, γέννησε τον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Αλλά δεν είναι μόνο ο Ιερός Βράχος, είναι και οι αρχαιολογικοί χώροι που τον περιβάλλουν».

ΜΥΘΙΚΟ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι, όπως το αρχαίο Θέατρο του Διονύσου, κάτω ακριβώς από τον Ιερό Βράχο, στην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου, ο Λόφος της Πνύκας, η Αρχαία και η Ρωμαϊκή Αγορά, το Θησείο, η Στοά του Αττάλου, οι Στήλες του Ολυμπίου Διός, το Θέατρο Ηρώδου του Αττικού και ο Λόφος των Νυμφών με το Μνημείο του Φιλοπάππου. Όλο το μυθικό και το ιστορικό πλαίσιο της Αθήνας, που σηματοδοτείται από αυτά τα μνημεία και τους ερειπιώνες τους. Πάνω στον Ιερό Βράχο, αποτυπώνεται ο μύθος της Αθηνάς και του Ποσειδώνα, ο Χρυσός Αιώνας του Περικλή, τα έργα του Φειδία, του Ικτίνου και του Καλλικράτη. Η απόπειρα του ανθρώπου να αγγίξει την τελειότητα. Ο τότε Υπουργός Πολιτισμού Γιώργος Βουλγαράκης στην ομιλία του κατά την τελετή της αποκάλυψης της ευρωπαϊκής πλακέτας πάνω στην Ακρόπολη, χρησιμοποίησε μια φράση από τις σημειώσεις του μεγάλου Ελβετού αρχιτέκτονα Λε Κορμπυζιέ το 1914, κατά την επίσκεψή του στην Ακρόπολη.
«Δεν ξέρω γιατί αυτός ο λόφος κλείνει μέσα του την ουσία της Καλλιτεχνικής σκέψης. Ξέρω να εκτιμώ την τελειότητα αυτών των ναών και να αναγνωρίζω τον απαράμιλλο χαρακτήρα τους. Έχει προ πολλού αποδειχθεί ότι εδώ βρίσκεται ο χρυσός κανόνας, η βάση κάθε καλλιτεχνικής μέτρησης».
Περισσότεροι από 1.000.000 άνθρωποι απ' όλο τον κόσμο, ανεβαίνουν κάθε χρόνο στον Ιερό Βράχο, για να ανακαλύψει κατά το μέτρο του ο καθένας, αυτό τον «χρυσό κανόνα» που είδε ο Λε Κορμπυζιέ στα έργα του Ικτίνου, του Καλλικράτη, του Φειδία και όσων ακόμη έβαλαν το χέρι τους, για να συντελεσθεί αυτό το θαύμα του Χρυσού Αιώνα.
Η Ακρόπολη, είναι το πρώτο μνημείο σε επισκέψεις στην Ελλάδα, με δεύτερη την Κνωσό. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία, δείχνουν ότι στη διάρκεια του 2006, πέρασαν τα Προπύλαια της Ακρόπολης των Αθηνών 1.138.597 επισκέπτες.
Η αιχμή με τους περισσότερους επισκέπτες απ' όλους τους μήνες του χρόνου, είναι τον Μάιο (173.323 επισκέπτες το 2006) και οι λιγότερες επισκέψεις στον Ιερό Βράχο, παρατηρούνται τον Φεβρουάριο (19.511 επισκέπτες το 2006).
Μόνο ένα μικρό ποσοστό από αυτούς όλους τους επισκέπτες είναι Έλληνες. Οι περισσότεροι, έρχονται από τα πέρατα του κόσμου «για να ανακαλύψουν την τελειότητα».

ΕΝΑ ΜΝΗΜΕΙΟ, ΤΟ ΤΕΛΕΙΟ ΟΧΥΡΟ

Ο λόφος της Ακρόπολης, δεν είναι παρά ένας συμπαγής απότομος βράχος, που το ύψος του φτάνει τα 150 μέτρα και πάνω του υπάρχει ζωή από τα Νεολιθικά χρόνια, σαν οχυρωμένη θέση, αρχικά, και αργότερα ως θρησκευτικό κέντρο.
Από το 1200 π.Χ. (Μυκηναϊκή Εποχή), υπάρχουν ίχνη της κατοίκησής του, οχυρωμένος για πρώτη φορά με Κυκλώπειο Τείχος. Μέσα σε αυτή την πρώτη οχύρωση της Ακρόπολης, υπάρχει το παλάτι του Μυκηναίου Βασιλιά, που από αυτό δε σώζεται ούτε ένα ίχνος σήμερα, παρά μόνο κάποια κομμάτια των τειχών της οχύρωσής του. Στη θέση του Μυκηναϊκού Ανακτόρου, χτίζεται τον 8ο π.Χ. αιώνα ο πρώτος Ναός, που είναι αφιερωμένος στην Παλλάδα Αθηνά και περίπου δυο αιώνες αργότερα, ο Ναός αυτός, δίνει τη θέση του σε ένα άλλο μεγαλύτερο, που είναι ο «αρχαίος Ναός». Οι Πέρσες, το 480 π.Χ. καταστρέφουν ολοσχερώς, κάθε κτίσμα πάνω στην Ακρόπολη. Το 447 π.Χ., αρχίζει η ανέγερση του Παρθενώνα και θα ολοκληρωθεί 9 χρόνια αργότερα, το 438 π.Χ. Χρειάστηκε να περάσουν, όμως, άλλα 6 χρόνια, για να ολοκληρωθούν τα γλυπτά των αετωμάτων, με τις μεγαλειώδεις συνθέσεις του Φειδία. Τα σχέδια του Ναού, ανήκουν στους αρχιτέκτονες Ικτίνο και Καλλικράτη, που έχουν όμως στενή συνεργασία με το Φειδία, και είναι ο μεγαλύτερος Δωρικός Ναός, σε ολόκληρο τον Ελληνικό κόσμο, που ολοκληρώθηκε η οικοδόμησή του, γιατί, υπάρχουν και άλλοι που έμειναν ημιτελείς. Είναι ολόκληρος, φτιαγμένος από μάρμαρο και είναι ο μόνος Δωρικός Ναός, που και οι 92 μετώπες του, έχουν ανάγλυφες παραστάσεις. Οι 92 μετώπες του Παρθενώνα, έδωσαν στο Φειδία μια μοναδική ευκαιρία, να ιστορήσει τους πανάρχαιους μύθους της Αττικής και να δείξει βέβαια ο ίδιος τη μεγαλοφυΐα του και την τέχνη του.

O Παρθενώνας, παύει να λειτουργεί ως Ναός, με διάταγμα του Αυτοκράτορα του Βυζαντίου Θεοδόσιου Β΄, τον 5ο μ.Χ. αιώνα, για να μετατραπεί λίγο αργότερα σε χριστιανική εκκλησία.
Περίπου δέκα αιώνες μετά, το 1458 μ.X., ο Παρθενώνας γίνεται τζαμί από τους Τούρκους. Ωστόσο, παρά τις αλλεπάλληλες αλλαγές στη χρήση του μνημείου, ο Παρθενώνας παραμένει σχεδόν αναλλοίωτος μέχρι και το 1687, όταν βομβαρδίζεται από τον στρατηγό της Γαληνοτάτης, Φραγκίσκο Μοροζίνι.
Το τελευταίο έγκλημα, συντελείται την περίοδο 1801-5, από τον κόμη του Έλγιν, Thomas Bruce, που απογυμνώνει τον Παρθενώνα από τον γλυπτό του διάκοσμο, που εκτίθεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο.
Τα Προπύλαια, αρχίζουν να οικοδομούνται γύρω στο 437 π.Χ. και το έργο ανατέθηκε στον αρχιτέκτονα Μνησικλή και η ανέγερσή τους χρειάστηκε 5 χρόνια, ενώ με την ολοκλήρωσή τους, ξεσπάει ο Πελοποννησιακός πόλεμος.
Το μνημειώδες οικοδόμημα των Προπυλαίων, καταλαμβάνει ολόκληρη τη δυτική πρόσοψη του Ιερού Βράχου, στην ίδια θέση όπου υπήρχαν και πριν, αρχαιότερα Προπύλαια, τα οποία είχαν καταστραφεί από τους Πέρσες.
Στα νέα αυτά Προπύλαια, χρησιμοποιήθηκε Πεντελικό μάρμαρο, αλλά και μια σκουρόχρωμη πέτρα από την Ελευσίνα. Το 427 π.Χ. και ενώ διαρκεί ο πελοποννησιακός πόλεμος, ο Καλλικράτης, αρχίζει την οικοδόμηση ενός αρχιτεκτονήματος, που είχε σχεδιάσει αρκετά χρόνια πριν. Είναι ένας Ναός, αφιερωμένος στην Αθηνά Νίκη αυτή τη φορά, (γνωστός και ως Ναός της Απτέρου Νίκης) και τον ολοκληρώνει μέσα σε 3-4 χρόνια. Πρόκειται για ένα μικρό αμφιπρόστυλο Ναό, Ιωνικού ρυθμού, με τέσσερις κίονες μπροστά και τέσσερις πίσω. Ένα κομψοτέχνημα, δεξιά όπως ανεβαίνει κανείς τα Προπύλαια.
O ναός που υπάρχει σήμερα, δεν είναι ο αυθεντικός, αλλά ένα αντίγραφό του, στην ουσία. Ο αρχαίος Ναός, διαλύθηκε το 1687 μ.X. από τους Τούρκους, που είχαν οχυρωθεί στην Ακρόπολη, κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της από τον Μοροζίνι και τα μάρμαρά του, χρησιμοποιήθηκαν από τους Τούρκους, για ...οχυρωματικά έργα στα προπύλαια. Ο Ναός, αναστηλώθηκε πολλά χρόνια αργότερα, την περίοδο 1936-1941.
Και αυτό τον καιρό πάλι, ο Ναός της Απτέρου Νίκης, έχει αποδομηθεί, προκειμένου να αναστηλωθεί εκ βάθρων και οι εργασίες αυτές, βρίσκονται σε εξέλιξη.

Αριστερά από τον Παρθενώνα, όπως τον βλέπουμε μπαίνοντας από τα Προπύλαια, στη Βόρεια πλευρά της Ακρόπολης, στέκεται ακόμη ένα λαμπρό οικοδόμημα του ιερού Βράχου, το Ερεχθείο, με την πρόσταση των Καρυάτιδων.
Η ανέγερσή του, άρχισε κατά τη Νικίειο Ειρήνη, το 421 π.Χ. και είναι ένας Ναός, αφιερωμένος στην Πολιάδα Αθηνά. Αργότερα, του δόθηκε το όνομα Ερέχθειο.
Ο αρχιτέκτονάς του είναι άγνωστος, ωστόσο, κάποιοι αποδίδουν και αυτό το ναό, στον αρχιτέκτονα των Προπυλαίων, Μνησικλή.
Ένα εντυπωσιακό οικοδόμημα, με πρωτότυπες και τολμηρές αρχιτεκτονικές λύσεις, καθώς οι ανωμαλίες του εδάφους, δημιουργούσαν πολλά -τεχνικής φύσης- εμπόδια.
Εκτός από την Αθηνά Πολιάδα, στο Ερέχθειο συστεγάζεται ένας Ναός του Ποσειδώνα, όπως και οι τάφοι του Ερεχθέα, με το Ιερό Φίδι, και του Κέκροπα, που είναι οι γενάρχες του λαού της Αθήνας.
Το Ερέχθειο είναι κτισμένο σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα, και έχει τρεις διαφορετικές στέγες, ενώ αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο σ' αυτό το Ναό, είναι η Νότια Πρόσταση με τις Καρυάτιδες.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΠΑΡΟΝ

Να κάνουμε όμως, ακόμα ένα φλας-μπακ, για να δούμε ένα απόσπασμα από την ομιλία του τότε Υπουργού Πολιτισμού Γιώργου Βουλγαράκη, κατά την πανηγυρική τελετή πάνω στην Ακρόπολη, για την αποκάλυψη της πλακέτας, με την αναγνώρισή της, ως το πρώτο τη τάξει μνημείο της Ευρώπης. «Η αναγόρευση της Ακρόπολης, δεν επισφραγίζει την υπεροχή ενός πολιτισμού έναντι άλλων. Η Ακρόπολη, ως πρώτο μνημείο στον κατάλογο της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ενσαρκώνει τον πολιτισμό που μοιραζόμαστε όλοι οι άνθρωποι, ένα κατ' εξοχήν ευρωπαϊκό μνημείο, που διατηρεί άσβεστη τη συλλογική μνήμη του παρελθόντος».
Και δυστυχώς, μένουμε εκεί. Στη «συλλογική μνήμη του παρελθόντος», γιατί, όπως φαίνεται στην πράξη, το πολιτισμικό μας παρόν, έχει άλλα ενδιαφέροντα, ιδιαίτερα, μετά την ανακάλυψη του ...DVD.
Στη δική του ομιλία, κατά τη διάρκεια της ίδιας τελετής, στον Ιερό Βράχο, ο Γάλλος Υπουργός Πολιτισμού, (Ρενό Ντονεντιέ ντε Βαμπρ), αφού είπε ότι το ίδιο το όνομα της Ευρώπης θυμίζει Αθήνα, πρόσθεσε: «Όλοι οι Ευρωπαίοι, μπορούν να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους σε αυτή την πεποίθηση, που αποτελεί ένα κάλεσμα να συνεχίσουμε, να εμβαθύνουμε και να εμπλουτίσουμε την οικοδόμηση της Ευρώπης, δια μέσου του πολιτισμού».
Πάνω στην Ακρόπολη και σε διάφορες χρονικές περιόδους της αρχαιότητας, υπήρχαν και άλλα ακόμη μνημεία, εκτός από αυτά που σώζονται σήμερα τα ερείπιά τους.
Φαίνεται, ότι ο χώρος αυτός, από τότε που πρωτο-οικήθηκε στα Νεολιθικά χρόνια, μέχρι σήμερα, έχει αλλάξει πολλές φορές μορφή και χρήσεις.
Σε αυτή όλη τη διαδρομή, τα μνημεία του Ιερού Βράχου, έπαθαν σημαντικές φθορές, ενώ ορισμένα εξαφανίστηκαν εντελώς.
Εδώ και μερικές δεκαετίες, τα μνημεία της Ακρόπολης, αναστηλώνονται, ενώ τα -μέχρι πρότινος- εκτεθειμένα στη ρύπανση και τις καταστροφικές καιρικές συνθήκες γλυπτά, άρχισαν να παίρνουν το δρόμο προς το Μουσείο, μετά τη συντήρησή τους, όπως οι Καρυάτιδες, και στη θέση τους, τοποθετούνται πιστά αντίγραφα από εκμαγεία...



 

Αιγαίο, αιγές,
αιγίδα, επαιγίζω...
Δελφοί:
με οδηγό Τον Παυσανία
Εκ Σπλάχνων
Γης Ανέρωθε
Η Πορτάρα
του ήλιου στη Νάξο

Τήνος: Μοναστήρια
Οι Καθρέπτες του χρόνου

Κνωσός:
Ο Πρίγκιπας των κρίνων
Το Μυστήριο
Μιας Λιβελούλας
Νεφερτίτη:
Η Προτομή της οργής
Σαντορίνη: Ξεστή 3
Κάβος:
Ενα Μυσταγωγικό έθιμο
Ένας Ταύρος
τρέχει στη Μεσόγειο
Ρώμη:
Fonatana Di Ttrevi
Ο Σφραγιδοφύλακας
Του Φαραώ Ακενατόν
Ιερές Φωτιές:
Τα Πύραυνα Του Εξαγνισμού

Ελούντα:
Η Αρχαία «Όλους»

Τριζόνι:
Ο Ηχος Του Καλοκαιριού
Ζάρκος:
Ληστεία στο παλάτι
Ψείρα: Δυο Ωραίες
Κυρίες 4.000 Ετών
Ολυμπία:
Με τα στεφάνια της ελιάς
Ένα Σκαθάρι
Οδηγεί το χρόνο
Η Μούμια
Mιας ιέρειας του Άμμωνα
Κούλες:
Rocca al Mare
Τo όνομα του Ρόδου:
στο παλάτι των ιπποτών
Λάβα στους κρατήρες
Της Σαντορίνης

Μάλια Κρήτης:
Συνoικία «Μ»

Δήλος: Ένα Αρχαίο εργαστήριο κοσμημάτων

Ναύπακτος:
Η Ναυμαχία Της Ευρώπης

Η λίμνη των μύθων:
Στον Αγ. Νικόλαο Κρήτης

Σαντορίνη:
Η ζωή με το ηφαίστειο

Ηνίοχος:
Η έκφραση της τελειότητας

Μαλάβρα - Μινώα:
Το Δύσκολο Πέρασμα

Αζοριάς - Καβούσι:
Mια αρχαία κουζίνα

Η τοιχογραφία του στόλου
στην προϊστορική Θήρα

Μυστικά σύμβολα
κρυμένα στους τοίχους Μινωικών παλατιών

Κορκοδειλόσαυρες
στη Δήλο