Oι άνθρωποι που ήθελαν
να αλλάξουν τον κόσμο
Μάνος Χατζιδάκις
Μελίνα Μερκούρη
Μάνος Λοϊζος
Μίκης Θεοδωράκης
Νίκος Καββαδίας
Γιάννης Ρίτσος
Γιώργος Σεφέρης
Ιάκωβος Καμπανέλλης
Τσε Γκεβάρα
Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα
Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι
Νίκος Μπελογιάννης
Άγγελος Σικελιανός
Άρης Βελουχιώτης
Πάμπλο Νερούδα
Ανδρέας Εμπειρίκος
Μπέρτολτ Μπρεχτ
Παύλος Σιδηρόπουλος
Χάρολντ Πίντερ

Μανώλης Αναγνωστάκης

Βλαντίμιρ Λένιν
Μαρία Δημητριάδη

Οδυσσέας Ελύτης

Κώστας Βάρναλης
Κάρολος Κουν
Κώστας Καρυωτάκης
Βασίλης Τσιτσάνης
Νίκος Παπάζογλου
Τζον Λένον
Πάτι Σμιθ
Γεώργιος Καραϊσκάκης
Νίκος Καζαντζάκης
Νίκος Ξυλούρης
Μάνος Ξυδούς
Στρατής Τσίρκας
Φερνάντο Πεσσόα
Νικόλας Άσιμος
Τσαρλς Μπουκόφσκι
Κατερίνα Γώγου


Ειδικά αφιερώματα
Λίνα Νικολακοπούλου
Σταμάτης Κραουνάκης
Κική Δημουλά
Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Διονύσης Τσακνής
Νίκος Εγγονόπουλος
Δημήτρης Χορν
Κωνσταντίνος Καβάφης
Θόδωρος Αγγελόπουλος
Θάνος Μικρούτσικος
Αλέξης Μινωτής
Μίμης Πλέσσας
Χάρις Αλεξίου
Δήμητρα Γαλάνη
Θανάσης Βέγγος
Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
Σταύρος Ξαρχάκος
Νίκος Γκάτσος
Μάρκος Βαμβακάρης
Γιάννης Τσαρούχης
Κατίνα Παξινού
Μιχάλης Καραγάτσης
Διονύσης Σαββόπουλος
Ελένη Καραϊνδρου
Άντριου Λόιντ Γουέμπερ
Πέδρο Αλμοδόβαρ
Άγαμοι Θύται
Σπείρα Σπείρα
Αγκάθα Κρίστι
Σαλβαντόρ Νταλί
Τζον Μάλκοβιτς
Αντζελίνα Τζολί
Νίνο Ρότα

Aφιέρωμα: Μετάδοση
200 θεατρικών παραστάσεων
από το Ελληνικό και Ξένο Δραματολόγιο




 

 

 

 
Αφιερώματα  

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας

- Οκτώβριος 2007
(Τελευταία ενημέρωση 12/02/14)

Αφιέρωμα/ Συνέντευξη Λόγια στο χαρτί Δισκογραφία Βιογραφικό Video

ΛΑΥΡΕΝΤΗΣ ΜΑΧΑΙΡΙΤΣΑΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΑΤΑΣΑ ΞΑΡΧΑΚΟΥ
ΚΕΙΜΕΝΑ: ΣΥΣΣΗ ΚΑΠΛΑΝΗ, ΖΩΗ ΠΟΛΙΤΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΗΣ ΔΟΥΚΑΣ


Τραγούδι: Ημίφως - Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
Ακούστε...
Διάρκεια: 03:29 - (1.092KB)
Στίχοι: Έλια Ζερβού
Μουσική: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας - Πρώτη εκτέλεση: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας

Μια Κυριακή μεσημέρι με τον Λαυρέντη
Της Σύσσης Καπλάνη

Δεξαμενή. Κυριακή μεσημέρι. Πάνω στο τραπέζι δυο καφέδες, ένα cd του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα το «Αλκυονίδες μέρες-Από τη Νυρεμβέργη στην παλιά Λευκωσία», το προς συζήτησιν θέμα μας και...
Αυτό είναι μαγνητοφωνάκι;

Αυτό είναι Mp3-όφωνο. Πώς τα πας με την τεχνολογία;
Η τεχνολογία σου λύνει τα χέρια. Αυτό το δίσκο που έκανα τώρα, πριν δέκα χρόνια δεν θα μπορούσα να τον είχα κάνει. Ξεκινάγαμε με μία κινητή μονάδα και ηχογραφούσαμε κι άρχιζαν τα. «Και μην παίξετε τώρα, να αλλάξουμε ταινία» κι έλεγα ανέκδοτα να περάσει η ώρα και χάναμε τραγούδια Ενώ τώρα με ένα βαλιτσάκι ηχογράφησα 60 συναυλίες. Από αυτή την άποψη η τεχνολογία είναι εξαιρετική.

Αλκυονίδες μέρες λοιπόν με πέντε τραγούδια ανέκδοτα κι επανεκτελέσεις τραγουδιών σου, αλλά και άλλων. Τραγούδια από πολλές συναυλίες συγκεντρωμένα.
Πήγαμε στη Γερμανία με το Φίλιππο για τέσσερις συναυλίες, Νυρεμβέργη και Φραγκφούρτη και Μόναχο. Στις συναυλίες αυτές λοιπόν ο κόσμος ήξερε τα σουξέ μας, δικά μου και των Πυξ Λαξ, που τα είπε ο Πλιάτσικας, οπότε με 20 τραγούδια πρόγραμμα δε βγαίνει, έτσι επιστρατεύτηκε ο «Ιδανικός κι ανάξιος εραστής», «Αχ Ελλάδα σ' αγαπώ»( 'Αχ Ελλάδα σ' αγαπώ και βαθιά σ' ευχαριστώ, γιατί μ' έμαθες να ζω και ξέρω ν' ανασαίνω όπου σταθώ, να πεθαίνω όπου πατώ και να μη σε υποφέρω.»  το «Βραχυκύκλωμα» (...τρίζουν οι κόρνες, σπάζουν τα φρένα/ μάνα θα φύγω θα πάω στα ξένα,/αυτός ο τόπος δεν είναι για μένα...»)
Όσο για το κοινό.Ήταν σαν να πήγα να παίξω πριν δέκα χρόνια στο Βόλο. Δεν το λέω υποτιμητικά, ο Βόλος είναι η πατρίδα μου, αλλά στον αναφέρω ενδεικτικά.

Κι η Λευκωσία;
Τους αγαπώ πολύ εκεί, πηγαίνω συχνά.  Ξέρεις τι γίνεται με το κοινό πλην της Αθήνας; Η Αθήνα είναι δικαιολογημένα μπλαζέ, γιατί έχει τρομακτικές επιλογές, βομβαρδίζεται από πολιτιστικά γεγονότα. Όλοι οι άλλοι είναι πιο ανοιχτοί κι ανεκτικοί, στη Γερμανία τέσσερις μήνες πριν από μας είχε δώσει συναυλία η Γαλάνη, ενώ οι Αθηναίοι έχουν μεγάλες δυνατότητες επιλογής και κάπου έχουν δίκιο. Σου λένε με τον τρόπο τους: Εγώ απόψε δεν πήγα κάπου αλλού, για να έρθω να σε δω, οπότε πρέπει να είσαι ο καλύτερος. Το κοινό της Αθήνας έχει και την άλλη ιδιομορφία, έχει και ειδικό κοινό, επειδή είναι πολύς ο κόσμος πια, υπάρχουν κι αυτοί που ξέρουν εξ αρχής τι θα ακούσουν, ξέρουν τα τραγούδια σου και έρχονται να τα ακούσουν.

Η συνεργασία σου με το Θηβαίο πώς ήταν;
Ο Χρήστος είναι τόσο γλυκό παιδί, τόσο καλός! Θα σου πω ένα χαρακτηριστικό. Στην Κομοτηνή ήταν η τελευταία μας συναυλία πέρσι με το Χρήστο και τελειώνοντας έβαλε κάτι κλάματα και το λέω με πολύ νοσταλγία. Περάσαμε πολύ όμορφα μαζί. Ευτυχώς κάναμε και το «Παλιό στρατιώτη» και το βάλαμε στο δίσκο. «Δεν ήρθες να μας δεις χτες στη συναυλία;» λέει σε μια πιτσιρίκα που περνάει και μου εξηγεί. Συμμαθήτρια της κόρης μου. Η κόρη μου παίζει τρία χρόνια τσέλο και χτες είχε εξετάσεις στο Ωδείο.

Τσέλο;
Ναι, μόνη της μου το ζήτησε από πολύ μικρή «να μάθει εκείνο το βιολί που είναι καρφωμένο στο πάτωμα».)
Λοιπόν, για το δίσκο τώρα.Όλα αυτά τα παιδιά που παίζαμε μαζί αυτά τα χρόνια ήθελα να τα έχω σε ένα δίσκο. Ήθελα να τους φυλακίσω κάπου. Σαν φωτογραφικό άλμπουμ είναι αυτός ο δίσκος. Δεν θα μπορούσα να μην έχω ένα τραγούδι με το Χρήστο Θηβαίο, φυσικά με τον Τσακνή που είμαστε τόσα χρόνια μαζί, με το Φίλιππο επίσης που συνεργαζόμαστε τώρα. (Ο οποίος μια και το 'φερε η κουβέντα ήταν για μένα μια ευχάριστη έκπληξη. Είναι ένας πολύ θετικός άνθρωπος. Τώρα κατάλαβα, γιατί είχαν τόση επιτυχία οι Πυξ Λαξ), με τα «Κίτρινα ποδήλατα» που είμαστε μαζί δυο χρόνια, την Ελισάβετ Καρατζόλη, που κι αυτή την έχω μαζί μου χρόνια. Ο Λογαρίδης τώρα, είναι μια ειδική ξεχωριστή περίπτωση. Αυτό το στίχο «Απ' το πρωί ξεκίνησα να τρέχω και δε φτάνω/ κι απ' την ταράτσα της Βουλής θα πέσω να πεθάνω» του Ρασούλη, όταν τον είχα πρωτακούσει με εντυπωσίασε.
Όταν έπαιζε ο Λογαρίδης στο Μετρό τον είχα βρει και του ζήτησα το «Πρώτο τραγούδι» να το λέγαμε μαζί κι έτσι κι έγινε. Ο Λογαρίδης είναι μεγάλο αστέρι! Είναι σπουδαίος, δεν είναι τυχαίος. Και με την Αναστασία Μουτσάτσου είπαμε μαζί το τραγούδι που είχα γράψει για τη γυναίκα μου το «Shopping therapy», της ταιριάζει απόλυτα.

Φυσικά και σ' αυτό το δίσκο σου υπάρχει και ο Μπατίστι και ο Μπραντουάρντι.
Τρομερός τύπος ο Μπραντουάρντι, τιμή μου που έπαιξα μαζί του. Φοβερός μουσικός, ήταν το πρώτο βιολί της RAI, πρώτο βιολί στην ορχήστρα του  Μορικόνε. Και ο Μπατίστι εξαιρετικός τραγουδοποιός, μου αρέσει πάρα πολύ. Αυτό που έκανα σ' αυτό το δίσκο είναι μια αποταμίευση, ένας κουμπαράς είναι από στιγμές με φίλους μου-συνεργάτες ή ανθρώπους που εκτιμούσα. Κι είχα υλικό να  κάνω διπλό cd ή και dvd, αλλά για τους γνωστούς λόγους, για να είναι χαμηλή η τιμή επιλέγησαν αυτά τα κομμάτια. Μόνιμα οι κουβέντες μου με την εταιρία είναι να κρατηθούν χαμηλά οι τιμές, όσο γίνεται πιο φτηνά. Είμαι πεπεισμένος πως το πρόβλημα της δισκογραφίας είναι και οι τιμές. Oι τιμές σε συνάρτηση με το υποβαθμισμένο προϊόν είναι το πρόβλημα. Εγώ όταν πήγαινα κι έπαιρνα μικρός Σαββόπουλο, Φρανκ Ζάππα ο δίσκος ήταν φετίχ. Τώρα ο δίσκος έχει χάσει τη μαγεία του. Τώρα όποιος θέλει ένα τραγούδι θα το βρει από τους μαύρους στο δρόμο, θα το κατεβάσει από το ίντερνετ. Τα cd's θα πρέπει να βγαίνουν σε συσκευασία φετίχ, ένα ενδιαφέρον ένθετο που θα το κάνει ξεχωριστό. Και φυσικά θα πρέπει να πουλιούνται σε χαμηλή προσιτή τιμή.

Πες μου για το στίχο από το καινούργιο τραγούδι σου «Άφησέ με εδώ»;
«...Άφησέ με εδώ, αν βγω, αν βγω θα σου τη βγω φόρα παρτίδα
άφησέ με εδώ, που μ' έχεις γράψει, βρε ζωή μου να δω
την πιο τρελή της ιστορίας σου σελίδα...»

Πικρή ιστορία! Πήγα τις προάλλες στο Balux που είχε την απονομή πλατινένιου δίσκου η Ελευθερία και πέρασα δίπλα από τρία τέσσερα άλλα παρόμοια μαγαζιά. Δευτέρα κι ήταν γεμάτα! Θα μου πεις να μη διασκεδάσει ο κόσμος; Δεν υπάρχει τίποτα πιο σπουδαίο από το να διασκεδάσει ο κόσμος, αλλά δεν διασκεδάζουμε κι όλοι με τον ίδιο τρόπο. Όμως εδώ τώρα, έχει γίνει καθεστώς αυτή η διασκέδαση. Και δεν είναι μόνο αυτό είναι και η αισθητική που επιβάλλεται. Τώρα όλες οι τραγουδίστριες πρέπει να 'ναι σαν τη Μπάρμπι. Μπάρμπι και Τζων Τζων αυτά τα μοντέλα παίζουν σήμερα. Μα είναι δυνατόν! Με αυτή τη λογική δε θα υπήρχε η Τζάνις Τζόπλιν, η Πάτι Σμίθ, η Τζόνι Μίτσελ, ο Μπάρι Γουάιτ, ο Ντύλαν όλες αυτές οι φωνάρες. Με την τρέχουσα λογική το πρότυπο είναι δίμετρη γκομενάρα, που να βγάζει το σουτιέν στο τραπέζι.
Ωραίο πράγμα το ωραίο, συμφωνώ κι εγώ. Τώρα όμως έχουμε πέσει σε μια σχιζοφρένεια. Όλα τα κανάλια οι εφημερίδες εστιάζουν το ενδιαφέρον τους σε αυτά τα πλάσματα. Εντάξει κι αυτά αλλά υπάρχουν κι άλλα ενδιαφέροντα. Γιατί δεν αφήνουν τα Μέσα να φτάσει κάθε πληροφορία στον κόσμο; Γιατί να μη μάθει ο κόσμος πως ο Θεοδωράκης βγήκε πρώτος μουσικός της χρονιάς φέτος; Γιατί δεν περνάει κι η είδηση ότι οι βραδιές που έκανε ο Θάνος Μικρούτσικος με το «Σταυρό του Νότου» στο Μέγαρο ήταν γεμάτες από κόσμο, οι βραδιές αφιέρωμα στο Μίκη Θεοδωράκη στο Ηρώδειο επίσης. Αυτές οι ειδήσεις γιατί περνάνε στα ψιλά, ενώ σε κάποιες άλλες ανούσιες ειδήσεις μένουν και επιμένουν τα κανάλια; Όλοι μαζί αυτοί οι «τραγουδιστές», που βγαίνουν στα κανάλια, που μας απασχολούν με το πότε γέννησε η μία και με ποιόν ξημερώθηκε η άλλη, δεν έχουν πουλήσει όλοι μαζί, ούτε τους μισούς δίσκους απ' όσους έχουν πουλήσει οι Πυξ Λαξ.
Δημιουργεί λοιπόν, μια περίεργη κατάσταση αυτή η τρέχουσα λογική. Δημιουργεί ένα αντίπαλο δέος και πλέον η άλλη πλευρά περιχαρακώνεται.
Να βγαίνουν καλά καθημερινά τραγούδια, βρε παιδί μου. Τα «καθημερινά» μας τραγούδια πού είναι; Να βγαίνουν δίσκοι με καθημερινά τραγούδια. Όταν ήμουνα μικρός οι δίσκοι του Χατζηδάκι, Ξαρχάκου, Θεοδωράκη τι ήταν; Τα καθημερινά μας τραγούδια ήταν. Αυτά μετέδιδε τότε η ΕΡΑ και η αγία Μιχαλίτση, που λέω εγώ. Τώρα ό,τι πιο φαιδρό πράγμα μπορείς να το ακούσεις.
Ήμουνα στη Θεσσαλονίκη και μου έφεραν να ακούσω το «Τσικουλάτα» πριν κυκλοφορήσει. Φυσικά είπα πως σε ένα δίμηνο θα γίνει σουξέ και δεν είναι μόνο αυτό, αν το πάρει ο Αβραμόπουλος και το «πουσάρει» έξω, όπως έγινε και με τη Γιουροβίζιον, θα δεις πως το καλοκαίρι αυτό η Ελλάδα με το «Τσικουλάτα» θα βγάλει καινούργια «Μακαρένα», διεθνή επιτυχία. Αυτό είναι πρόταση. Πρότασή μου, χάρισμά τους!
Κακά τα ψέματα, όποιος έχει αντίθετη άποψη στις μέρες μας από τις μόδες της εποχής Γιουροβίζιον, Παπαρίζου βγαίνει αμέσως στην παρανομία.
Μακάρι, να βγαίνουν καινούργιοι. Να βγουν καινούργιοι κι εγώ να το κλείσω το μαγαζί να πάω σπίτι μου, αλλά να έχουν κάτι να πουν και να μείνουν, όχι κάθε διετία να ανακυκλώνονται, κάποιοι να παίρνουν μια Porche, μετά αυτοί να πηγαίνουν σπίτι τους και να έρχονται οι επόμενοι και μάλιστα όλα αυτά τα παιδιά να μην έχουν να πουν και τίποτα απολύτως. Ναι, βγήκαν καινούργιοι ο Φοίβος Δεληβοριάς, ο Ζακ Στεφάνου, ο Μίλτος Πασχαλίδης, ο Μαν. Φάμελος. Άλλοι; Όλοι οι άλλοι έρχονται και παρέρχονται.
Κοίτα, το «Fame story» που βγάζει κάποιες καλές φωνές, αν ήταν ένα consept καλλιτεχνικό κι όχι κοσμικο-ερωτικο-κλειδαροτρυπικό θα 'ταν καλό. Αλλά ξεφεύγει από τον έλεγχο και δεν έχει πια ενδιαφέρον, τουλάχιστον για μένα και κάμποσους άλλους ελπίζω. Εδώ ισχύει αυτό που είπε ο Σαββόπουλος: Έφτασε η στιγμή να αποφασίσεις με ποιους θα πας και ποιους θ' αφήσεις. Ο οποίος Σαββόπουλος το είπε και δεν το τήρησε. Θυμήσου την τελετή λήξης των Ολυμπιακών αγώνων.

«Οι απελπισμένοι ανακάλυψαν την ελπίδα»... ;
Νομίζω πως είναι ένα στιχάκι που ξεχωρίζω από το δίσκο μου και θα 'θελα να είναι το resume αυτού του δίσκου.

Οπότε;...
Ίσως η καλύτερη λύση να είναι να γίνουν συνασπισμοί δυνάμεων. Όπως κάναμε εμείς φέτος στο «Σταυρό του Νότου» Πλιάτσικας, Τσακνής κι εγώ. Δεν είναι τυχαίο που έγινε πανικός! Εγώ χρόνια ακολουθώ αυτή τη συνταγή, με τον Τσακνή, το Θηβαίο, τον Πλιάτσικα. Γιατί να τραγουδάω μόνος μου;
Θέλω να είμαι παρέα με τον κόσμο, δε θέλω να ξεχωρίζω.
Για το χειμώνα σκέφτομαι μια παράσταση «25 χρόνια ηλεκτρισμός». Όλα τα τραγούδια επί σκηνής από τους ίδιους τους δημιουργούς τους ή άλλους ερμηνευτές. Από τους Poll μέχρι σήμερα. Θυμάσαι που είχαμε κάνει κάτι βραδιές στο Ζυγό τότε, Τα «Πικάντικα μουσικά φανελάκια»; Τότε ήμουνα με τους Τερμίτες και τη Φλέρη. Εξαιρετική μορφή η Φλέρη και φωνή! Στο «Ζυγό» σκέφτομαι να το κάνουμε λοιπόν. Ένα τρίωρο-τετράωρο πρόγραμμα από όπου θα περνάει όλη σχεδόν η ιστορία του ηλεκτρικού τραγουδιού στην Ελλάδα και παράλληλα σε οθόνες θα προβάλλονται τα Επίκαιρα κάθε εποχής, τα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα.

Στο... «Διά ταύτα»;
Υπάρχει χώρος τελικά για όλους. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας. Κι ο κόσμος ας διαλέξει.
Το να βγαίνεις και να παίζεις από την Ορεστιάδα μέχρι την Κρήτη και να βλέπεις τον κόσμο να έρχεται να σ' ακούσει είναι ό,τι μας σώζει, γιατί αλλιώς η κατάσταση που ζούμε στο τραγούδι μόνο απαισιόδοξο μπορεί να σε κάνει και να σε αναγκάσει να κλειστείς. Όμως σκέφτεσαι πάλι κάποιες χιλιάδες ανθρώπους που θέλουν να έρθουν να σε ακούσουν κι αυτό το καλοκαίρι και λες. Άντε βρε, χαλάλι πάμε!
Αυτό που δεν τελειώνει ποτέ είναι το live. Έχεις κάτι να πεις, έχεις κάτι να παίξεις, θα φανεί στο χειροκρότημα.


Τραγούδι: Τι να πω - Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
Ακούστε...
Διάρκεια: 04:36 - (1.079KB)
Στίχοι: Αφροδίτη Μάνου
Μουσική:
Lucio Battisti - Πρώτη εκτέλεση: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας





 





Αφιέρωμα/ Συνέντευξη Λόγια στο χαρτί Δισκογραφία Βιογραφικό Video

ΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΧΑΡΤΙ


Τραγούδι: Αφησέ με εδώ - Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
Ακούστε...
Διάρκεια: 03:36 - (831KB)
Στίχοι: Λίνα Δημοπούλου
Μουσική: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας - Πρώτη εκτέλεση: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας

ΤΑ ΙΝ ΚΑΙ ΤΑ OUT
Του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα

Ή το κάδρο είναι στραβά κρεμασμένο ή το κοιτάω στραβά εγώ. Αλλιώς πως γίνεται να μαζεύονται καμιά δεκαριά χιλιάδες άνθρωποι πηγαίνοντας κόντρα στο γενικό κόλπο, προφανώς εκτός τόπου και χρόνου, στο Ηρώδειο για δυο μέρες ακούγοντας Θεοδωράκη και μάλιστα σε κάποιες ποιο δύσκολες μορφές. Δηλαδή αποσπάσματα από το συμφωνικό του έργο, 3ο κοντσέρτο για πιάνο, Ελικώνα, Ζορμπά κτλ. Αυτό που έγινε μου μεγάλωσε τη σύγχυση ύστερα από τις έξι παραστάσεις στο Μέγαρο με τον Θάνο, όπου παίζοντας τα τραγούδια του Καββαδία, είχαν τελειώσει τα εισιτήρια δυο βδομάδες πριν την πρεμιέρα!
Τελικά ο Θεοδωράκης είναι in ή out; Ο Χατζιδάκις τι είναι; Ο Μούτσης, Ο Σαββόπουλος, ο Ξαρχάκος, ο Γκάτσος, ο Τσαρούχης, ο Καββαδίας, ο Μικρούτσικος; Ρε μπας και μας δουλεύουνε ψιλό γαζί όλοι αυτοί με τις καλλιτεχνικές τους ειδήσεις. Τι αμηχανία και τι πανικός είναι αυτός όταν είναι υποχρεωμένοι να ασχοληθούν και να πουν για όλα αυτά τα βαρετά. Έλα όμως που τη μια σπάει ο διάολος το ποδάρι του και ο Θεοδωράκης παίρνει βραβείο UNESCO, την άλλη το βιβλίο του Μάνου Ελευθερίου «Ο καιρός των χρυσανθέμων» φτάνει τις κι εγώ δεν ξέρω πόσες εκδόσεις. Τι να κάνουν να μη βγάλουν άχνα; Δε γίνεται να τα περάσουν όλα αυτά στη παρανομία;
Γι' αυτό σας λέω. Κύριοι των Μ.Μ.Ε. μην είστε τόσο επιλεκτικοί σύμφωνα με τα γούστα σας στην πληροφόρηση και στην πολιτιστική σας προσφορά προς το κοινό που σας παρακολουθεί για να μαθαίνει τα τεκταινόμενα από τα μέσα που διαθέτετε. Λίγο πιο χαλαρά που λέει κι ο φίλος μου ο Δημητράκης και θα είναι όλα καλύτερα.
Άσε που πέθανε ο Φλωράκης και πέρασε δεύτερη είδηση στις Ειδήσεις γιατί είχε την ατυχία να συμπέσει με την επιστροφή της αποστολής από το Κίεβο!

Άφησέ με δω
Μουσική: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας/Στίχοι: Λίνα Δημοπούλου

Έχω τα φώτα μου τελείως σβηστά
Γυρίζω από σκοτάδι σε σκοτάδι
Κρυμμένος πίσω απ' τα πεσμένα ρολά
Βλέπω της νύχτας το κορμί να λαχανιάζει
Παραδομένος σε ρεφρέν από σουξέ θλιβερά
Σαλτάρει πάνω σε τραπέζια κι αφηνιάζει
Έχει στολίσει με λαμπάκια την μεγάλη ερημιά
Αυτής της πόλης που δεν ξέρει τι γιορτάζει

Άφησέ με δω
Αν βγω, αν βγω θα σου τη βγω φόρα παρτίδα
Άφησέ με δω,
Που μ' έχεις γράψει βρε ζωή μου να δω
Την πιο τρελή της ιστορίας σου σελίδα
Άφησέ με δω
Αν βγω, αν βγω θα σου τη βγω φόρα παρτίδα
Άφησέ με δω
Στο περιθώριο μόνο να ζω
Οι απελπισμένοι ανακαλύψαν την ελπίδα

Ακόμα μία νέα μέρα ξυπνά
Το μπάχαλο αλλάζει προσωπείο
Το καραβάνι ξεκινά για δουλειά
Με χρεωμένα Ι.Χ. στη Μεσογείων
Προεδριλίκι και λεζάντα με λεφτά πλαστικά
Ζωές ριγμένες σε πελάγη επιτοκίων
Κι όσοι επιμένουνε να λεν αυτό το χάλι χαρά
Θα στοιχηθούνε στην ουρά των ηλιθίων

Άφησέ με δω
Αν βγω, αν βγω θα σου τη βγω φόρα παρτίδα
Άφησέ με δω,
Που μ' έχεις γράψει βρε ζωή μου να δω
Την πιο τρελή της ιστορίας σου σελίδα
Άφησέ με δω
Αν βγω, αν βγω θα σου τη βγω φόρα παρτίδα
Άφησέ με δω
Στο περιθώριο μόνο να ζω
Οι απελπισμένοι ανακαλύψαν την ελπίδα

Άφησέ με δω
Άφησέ με δω
Άφησέ με δω...

(Από τα Λόγια στο Χαρτί του Ως3).


 





Αφιέρωμα/ Συνέντευξη Λόγια στο χαρτί Δισκογραφία Βιογραφικό Video

Δισκογραφία


Τραγούδι: Ιπτάμενο χαλί - Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
Ακούστε...
Διάρκεια: 03:08 - (737KB)
Στίχοι: Άλκης Αλκαίος
Μουσική: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας - Πρώτη εκτέλεση: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας

- 1989 Ο Μαγαπάς και η  Σαγαπώ
- 1991 Διδυμότειχο Blues 
- 1993 Ρίξε Κόκκινο Στην Νύχτα 
- 1994 Η Νύχτα Θα Το Πει 
- 1995 Παράθυρα Που Κούρασε Η Θέα  
- 1997 Παυσίλυπον
- 1999 Έτσι Δραπετεύω Από Τις Παρέες  
- 2000 Ένας κι Ένας 
- 2001 Το Διάλλειμα Κρατάει Δυο Ζωές 
- 2003 Στο Αφιερώνω 
- 2004 Χρειάζεται ένα θαύμα εδώ
- 2005 Αλκυονίδες Μέρες
- 2006 Ήρωες με Καρμπόν
- 2007 Τόσα χρόνια μια ανάσα

Τερμίτες - Δισκογραφία

- 1982 Armageddon
- 1983 Τερμίτες 
- 1984 Αμαρτωλή Μαρία 
- 1986 Τσιμεντένια Τραίνα  
- 1987 Τερμίτες στο Λυκαβηττό
- 1988 Περιμένοντας τη Βροχή
- 2000 Η Συναυλία (live)

 





Αφιέρωμα/ Συνέντευξη Λόγια στο χαρτί Δισκογραφία Βιογραφικό Video

Bιογραφικό

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας

Γεννιέται στο Βόλο και σε ηλικία 6 ετών αρχίζει μαθήματα πιάνου για ένα μόλις χρόνο. Σε ηλικία 9 ετών αγοράζει τον πρώτο του δίσκο, το Help των Beattles. Σε τρία χρόνια ανακαλύπτει το Revolver, και πάλι των Beattles. Η πρώτη δουλειά που κάνει είναι στην αποθήκη της δισκογραφικής εταιρείας Μίνως Μάτσας και Υιός, αλλά η ασυνέπεια στο ωράριο της εταιρείας είναι η αιτία που τον διώχνουν (συμπτωματικά τα προσωπικά του albums κυκλοφορούν από την MINOS-EMI). Το σχολείο το έχει σταματήσει προ πολλού, γιατί δεν τα πήγαινε καλά στα μαθήματα, αλλά και γιατί είχε τσακωθεί μ' ένα καθηγητή του, με αποτέλεσμα να αποβληθεί από όλα τα γυμνάσια! Ακολουθούν δεκάδες δουλειές, όπως μπάρμαν, παρκαδόρος, σερβιτόρος σε καφετερία και πολλές άλλες. Στο στρατό υπηρετεί 14 μήνες σαν προστάτης (και άλλους 5-6 μήνες φυλακή !!!).
Μόλις απολύεται από το στρατό αρχίζει να τραγουδά αντάρτικα τραγούδια με τον Πάνο Τζαβέλα στη «Συντροφιά». Η εποχή που τα αντάρτικα ήταν της μόδας έχει περάσει, όμως είναι μια αρχή. Έχει φτάσει 20 χρονών και γεννιέται η ιδέα των P.L.J. Το ξεκίνημα γίνεται από τον ίδιο και τον Παύλο Κικριλή. Αυτός με τη σειρά του φέρνει τον Τάκη Βασαλάκη και το συγκρότημα είναι έτοιμο! Με την προσθήκη του Αντώνη Μιτζέλου στην κιθάρα οι P.L.J. ξεκινούν για την Γαλλία με σκοπό μια διεθνή καριέρα. Κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί τελικά, όμως το 1982 κυκλοφορεί το «Armageddon» από την Polygram, με παραγωγό τον Γιάννη Δουλάμη, με τον οποίο και γίνονται όλοι οι δίσκοι του συγκροτήματος. Το «Armageddon» είναι βασισμένο στην Παλαιά Διαθήκη και η συνθετική ιδέα έχει τη βάση της στην Αποκάλυψη του Ιωάννη.
Στον Λαυρέντη αρέσει η ενασχόληση με θρησκευτικά θέματα, ενώ έχει κάνει και μαθήματα θρησκευτικής μουσικής και ψαλμωδίες στη Μονή Πετράκη. Την εποχή εκείνη όμως το rock που προωθεί το συγκρότημα δεν έχει τόση απήχηση. Είναι περίεργο το γεγονός ότι όταν πρόσφατα το «Armageddon»  βγαίνει σε cd, θεωρείται ως ένας από τους καλύτερους ελληνικούς rock δίσκους. Η απογοήτευση κάνει το συγκρότημα να στραφεί σε ελληνικό στίχο, και έτσι το 1983 βγαίνει ο 2ος δίσκος του συγκροτήματος. Τότε το συγκρότημα μετονομάζεται σε Τερμίτες (υπάρχει ένα τραγούδι με αυτόν τον τίτλο στο 2ο δίσκο), όνομα που θυμίζει Beattles (σκαθάρια). Ο 3ος δίσκος είναι αυτός που κάνει τους πάντες να ενδιαφερθούν για τους Τερμίτες, το 1984. Με τίτλο «Αμαρτωλή Μαρία» και με τον Γιώργο Νταλάρα να συμμετέχει στα τραγούδια «Αρκούδες και Σκόνη», ο δίσκος πουλάει χιλιάδες αντίτυπα και ακολουθούν εμφανίσεις, συναυλίες και άλλα.
Τον Σεπτέμβριο του '86 κυκλοφορεί το τέταρτο album, με τίτλο «Τσιμεντένια τρένα», από την Virgin. Περιέχει τραγούδια όπως την «Σκληρή μουσική», και το «Ούτε με γνωρίζεις»,. Σε αυτό το δίσκο συμμετέχει η Σοφία Βόσσου και η Φλέρυ Νταντωνάκη. Στο πιάνο είναι ο Γιάννης Μπαχ-Σπυρόπουλος, ενώ στα ντραμς ο Φίλιππος Σπυρόπουλος. Τελευταίο studio album των Τερμιτών είναι το «Περιμένοντας τη βροχή», που κυκλοφορεί το 1988 με τραγούδια όπως το «Πόσο σε θέλω», «Πάρε με από 'δω» κ.α. Με το album «Τσιμεντένιο κονσέρτο», ζωντανά ηχογραφημένο από μια καταπληκτική συναυλία στο Λυκαβηττό όπου και συμμετέχει πλειάδα καλλιτεχνών, όπως ο Γιώργος Νταλάρας, η Σοφία Βόσσου, ο Αντώνης Βαρδής -με τον οποίο ο Λαυρέντης τραγουδά το «Συγκάτοικοι είμαστε όλοι στη τρέλα»- και οι Κατσιμιχαίοι, κλείνει ο κύκλος των Τερμιτών.
Το 1989 λοιπόν, ξεκινά η προσωπική του σταδιοδρομία ως συνθέτης και ερμηνευτής ταυτόχρονα. Πρώτο album «Ο μαγαπάς και η σαγαπώ» από την Μinos-Εmi, σε στίχους του Μιχάλη Μαρματάκη που έγραφε στίχους και για τους Τερμίτες. Δύο χρόνια αργότερα, το 1991, κυκλοφορεί το «Διδυμότειχο blues», το οποίο γίνεται χρυσός δίσκος. Ο Γιώργος Νταλάρας συμμετέχει στο ομώνυμο τραγούδι. Οι στίχοι των: Γιάννη Μπαχ-Σπυρόπουλου, Αφροδίτης Μάνου, Γιάννη Προεστάκη, Σάββα Πασχαλίδη και Χάρη Καφετζόπουλου.
Στη συνέχεια το 1993 κυκλοφορεί το «Ρίξε κόκκινο στη νύχτα». Δέκα κομμάτια, τα οχτώ σε μουσική του Λαυρέντη, σε στίχους Λίνας Δημοπούλου, Μιχάλη Γκανά, Έλενας Ζερβού, Κώστα Καρυστινού, Άκου Δασκαλόπουλου. Η Ελευθερία Αρβανιτάκη συμμετέχει στο «Μικρασιάτικο» και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου στο «Να δεις τι σου 'χω για μετά». Ο Λαυρέντης έχει ήδη ξεκινήσει κοινές καλλιτεχνικές εμφανίσεις με τον Διονύση Τσακνή, οι οποίες και αποτυπώνονται δισκογραφικά στο album «Η νύχτα θα το πει», σε ζωντανή ηχογράφηση από την συναυλία στον Λυκαβηττό στις 6 Σεπτεμβρίου 1993 και από τις εμφανίσεις στις 25 και 26 Φεβρουαρίου 1994 στο ΜΕΤΡΟ.
Ο Λαυρέντης και ο Διονύσης είναι πλέον ένα αχώριστο δίδυμο (έγιναν και κουμπάροι) σε κάθε live εμφάνιση τους. Το 1995 κυκλοφορεί ο δίσκος (cd πλέον) «Παράθυρα που κούρασε η θέα». Ένας από τους καλύτερους δίσκους του Λαυρέντη, ο οποίος όμως δεν θα έχει και ανάλογη εμπορική επιτυχία. Συμμετέχει ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος και η Ελισάβετ Καρατσόλη. Κατόπιν, σε λιγότερο από 2 χρόνια, κυκλοφορεί μέσα στο 1996 το «Παυσίλυπον». Ένα album-σταθμός που αγαπήθηκε πάρα πολύ, παρουσιάζοντας πολύ μεγάλες πωλήσεις. Η μουσική πάντα του Λαυρέντη (η Απουσία είναι γραμμένη από τον Μίλτο Πασχαλίδη) και οι στίχοι του Ισαάκ Σούση, του Γιώργου Οικονομέα και της Λίνας Δημοπούλου. Τους στίχους στο ομώνυμο τραγούδι έγραψε ο Νίκος Τσακνής, αδερφός του Διονύση. Συμμετέχουν οι Πυξ Λαξ στο «Ένας τούρκος στο Παρίσι», ο Μπάμπης Στόκας (τραγουδιστής των Πυξ Λαξ) στο «Νότο», καθώς και ο Δημήτρης Μητροπάνος στα «Κίτρινα βράδια». Μετά από δυόμισι και πλέον χρόνια δισκογραφικής απουσίας (συμμετέχει μόνο σε δίσκους άλλων καλλιτεχνών κατά την περίοδο αυτή) ο Λαυρέντης επιστρέφει τον Ιούνιο του 1999 με το νέο του cd, «Έτσι δραπετεύω απ' τις παρέες». Η μουσική στα 8 από τα 11 τραγούδια είναι του Λαυρέντη, με ένα τραγούδι του Lucio Battisti (από τους αγαπημένους του καλλιτέχνες), ένα του Vasco Rossi και ένα του Δημήτρη Βασαλάκη (από τους Τερμίτες). Στο album αυτό συμμετέχει ο Διονύσης Σαββόπουλος, στο τραγούδι «Και τι ζητάω».
Η συνέχεια το ίδιο σημαντική. Ο Λαυρέντης γράφει μουσική για την ταινία «Ένας κι ένας» και αφού γράψει την μουσική σε πολλά τραγούδια του 2πλου cd του Γιώργου Νταλάρα, βγάζει τον επόμενο προσωπικό του δίσκο με τίτλο «Το διάλειμμα κρατάει δυο ζωές». Σημαντική στιγμή του δίσκου η συνεργασία με τον Angelo Branduardi. Επόμενη δισκογραφική δουλειά του Λαυρέντη, το single με την μουσική της ταινίας «Εφάπαξ» όπου τραγουδάει ο Γιάννης Κότσιρας (για τον οποίο έγραψε και τη μουσική για το cd «Ξύλινο Αλογάκι»). Τελευταία του προσωπική δουλειά είναι το cd «Στο αφιερώνω», ενώ συμμετείχε και στο δίσκο «Χρειάζεται ένα θαύμα εδώ», που ουσιαστικά αποτελεί το πρόγραμμα των Μαχαιρίτσα, Τσακνή και Πλιάτσικα στο Σταυρό του Νότου.
Εκτός από τη δισκογραφική δραστηριότητα, τα τελευταία χρόνια, μαζί με τον Διονύση Τσακνή, -οργώνει- την Ελλάδα τα καλοκαίρια, δίνοντας συναυλίες σε όλη την επικράτεια. Παράλληλα, το ίδιο πάντα δίδυμο, κάνει και επιλεγμένες εμφανίσεις σε μουσικές σκηνές κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Εκτός από το Διονύση, ο Λαυρέντης έχει συνεργαστεί με την Ελευθερία Αρβανιτάκη, τη Χαρούλα Αλεξίου, το Δημήτρη Μητροπάνο, το Βασίλη Παπακωνσταντίνου κ.α.
Όλα αυτά τα χρόνια ο Μαχαιρίτσας έχει μείνει πιστός στο χώρο του καλού ελληνικού τραγουδιού, με συνέπεια και σημαντική παρουσία. Δικαίως θεωρείται λοιπόν από τους σημαντικότερους Έλληνες τραγουδοποιούς...

 





Αφιέρωμα/ Συνέντευξη Λόγια στο χαρτί Δισκογραφία Βιογραφικό Video

Video


Λαυρέντης Μαχαιρίτσας - O σουλτάνος της Βαβυλώνας


Λαυρέντης Μαχαιρίτσας - Εκεί στο Νότο


Λαυρέντης Μαχαιρίτσας - Διδυμότειχο Μπλουζ


Λαυρέντης Μαχαιρίτσας - Και τι ζητάω;


Λαυρέντης Μαχαιρίτσας - Ένας Τούρκος στο Παρίσι

 

 

 

 

 











 
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα
Αφιερώματα