Αρχικήισελίδα

Αφιερώματα

Ταιγεγονότα

Artως Radio

Exodως3

 

 

 

 

 

Αφιερώματα

 

 
Αφιερώματα
Ζapink: Έλληνες Σκιτσογράφοι

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΟΥΚΗΣ
Σκιτσο...μηνύματα!!!

ΚΕΙΜΕΝO/ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: SOLOUP



Μια φρέσκια ανάσα στα Ελληνικά κόμικς είναι οι σκιτσογράφοι της Θεσσαλονίκης. Ο Τραγάκης, ο Αρώνης, η Ζογλοπίτου, ο Τσούκης... Ημιαυτόνομοι έως αυτόνομοι από το πριγκιπάτο των Αθηνών, δημιουργούν στους δικούς τους ρυθμούς, ανακαλύπτουν τους δικούς τους δρόμους, παρακάμπτοντας τις δυσκολίες πρόσβασης στο εκδοτικό κέντρο.
Ο Τσούκης είναι ένα τέτοιο ξεχωριστό παράδειγμα. Σκιτσογράφος με δημιουργική φαντασία, συνέπεια στις σχεδιαστικές του επιθυμίες και ιδιαίτερο χιούμορ. Με τα πολυπληθή (και διαρκώς αυξανόμενα σε αριθμό) αλμπουμάκια του, χαράσσει με πείσμα την δική του μοναχική πορεία στα κόμικς, ενάντια στις όποιες εκδοτικές δυσκολίες . Ως Τσούκης αλλά και ως TRASHMAN, έχει αποκτήσει ήδη τους δικούς του φανατικούς αναγνώστες και φίλους. Και όχι άδικα μιας και η δουλειά του έχει παράθυρο στο ένστικτο. Πριν δώσουμε το λόγο στον ίδιο το δημιουργό, ας κάνουμε ένα σύντομο ΖΑP-ink στη δουλειά του.

Ο Γιώργος γεννήθηκε στην Καρδίτσα. Στη Θεσσαλονίκη βρέθηκε το 1994 ως Φοιτητής του ΑΠΘ. Ένας υποψήφιος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός που παραμένει μετά από τόσα χρόνια ακόμα υποψήφιος.
Το Δεκέμβριο του 1995 τυπώνει το πρώτο τεύχος απ' το φανζινάκι του TRASH-CAN. Εκεί κολλάει ανεπανόρθωτα και το ψευδώνυμο «TRASH-MAN». 20 φωτοτυπημένες σελίδες Α4. Πουλιούνται συνολικά 60 αντίτυπα. Είναι μόνο η αρχή. Τα επόμενα χρόνια ακολουθούν και άλλα τεύχη και άλλα φανζινάκια ("ΤRASHCAN COMICS", TRASCAN UNPLUGGED") με ενδιαφέροντες πειραματισμούς στο σχέδιο και στο ύφος των σελίδων.
Το 1998 και για ένα χρόνο συνεργάζεται με την εφημερίδα «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ» κάνοντας στριπάκια, εικονογραφήσεις και πολιτικές γελοιογραφίες. Το 1999 συνεργάζεται στο ένθετο της εφημερίδας «Πανσέληνος» με το έγχρωμο στριπάκι «Αστικές Μονάδες» αλλά αυτή η συνεργασία κράτησε μόλις 3 μήνες λόγω στρατού.



Το 2001 αρχίζουν να εκδίδονται καταιγιστικά τα αλμπουμάκια του. Μόνο σε αυτή τη χρονιά τυπώνονται από τις εκδόσεις "Η2Ο BOOKS" (όπως και τα επόμενα) ο «Μικρός Κθούλου» 1 και 2, με στριπάκια δημοσιευμένα στο περιοδικό "Metal Invader" και το «Πλήθος» μια μικρή αφήγηση χωρίς λόγια. Το 2002 ακολουθεί το τρίτο τεύχος του «Μικρού Κθούλου». Το 2003 εμφανίζονται δυο ξεχωριστά βιβλιαράκια. Τα «εικονομηνύματα» (επίσης με στριπάκια αλλά με ένα ιδιαίτερο ανατρεπτικό χιούμορ κι εναλλαγές στο ύφος και τη γραφή) και το εξαίρετο «Η βίδα και άλλες ιστορίες». Ουσιαστικά το πρώτο κόμικς άλμπουμ του Τσούκη με μικρές αυτοτελείς μετα.παραμυθένιες αφηγήσεις. Σκίτσο, γραμματοσειρά και γραφή διαφορετική απ' τα στριπάκια που μας είχε συνηθίσει.
Το 2004 εμφανίζονται ακόμα δυο αλμπουμάκια. Το στριπάκι «Νότης και Φάνης» και η συλλογή «Παλιοδουλειές». Το τελευταίο μάλιστα, αποτελεί και τη πρώτη αυτόνομη εκδοτική του προσπάθεια . Περιέχει σκόρπιες δουλειές από το 1995 ως σήμερα («παλιο-δουλειές» δηλαδή) από τα φανζινάκια, τη «Θεσσαλονίκη», διάφορες συνεργασίες κλπ. Επίσης το βιβλίο συμπληρώνεται με αρκετές σημειώσεις για τις δουλειές του Τσούκη.
Αυτήν την περίοδο συνεργάζεται με το περιοδικό COOL και σκιτσάρει στην εκπομπή του Β. Βασιλικού στην ΕΤ3.

Η συνέντευξη

Γιώργο, τι σε σπρώχνει να κάνεις κόμικς; Τι βρίσκεις μέσα σε μια τέτοια δημιουργία;
Εχω δεί μερικά όμορφα πράγματα και θέλω να τα μοιραστώ με τους αναγνώστες. Αυτό είναι όλο.

Διαβάζουμε στις «Παλιοδουλειές» ότι αρχικά τουλάχιστον είχες επηρεαστεί από το περιοδικό «Mad». Από ποιους άλλους δημιουργούς, ξένους ή Έλληνες έχεις επηρεαστεί;
Μεγαλώνοντας στην επαρχία, τη δεκαετία του ογδόντα, πολύ πριν το ίντερνετ και τα κομιξάδικα και την ενημέρωση από τα εκατοντάδες περιοδικά που υπάρχουν τώρα, τα μόνα κόμικς που γνώριζα ήταν αυτά που κυκλοφορούσαν στα περίπτερα και τα βιβλιοπωλεία. Λογικά λοιπόν επηρεάστηκα από τον Αρκά, το Στάθη, τον Ιωάννου, καταβρόχθιζα όλα τα άλμπουμ των ελλήνων γελοιογράφων και είχα διαβάσει χιλιάδες φορές τις κωμωδίες του Αριστοφάνη σε κόμικς, αν και τώρα πια δε με συγκινούν. Η μεγαλύτερη δε επιρροή μου, είναι ένα παιδικό βιβλίο με τίτλο "Στη γειτονιά του Ήλιου".
Τον τελευταίο καιρό μελετάω τις δουλειές του Γιώργου Τραγάκη και της Ζένιας (Red dot comics) τους οποίους θεωρώ απλά τους καλύτερους. Τέλος, από τους ξένους κομίστες ,προσπαθώ να φτάσω έστω και στο ελάχιστο, τους: Frank Miller,Trondheim, Quino ,Bill Watterson, Schulz, Scott Adams, James Kochalka, και Reiser.

Στα σκίτσα σου παίζεις με διαφορετικά στιλ εικονογράφησης. Φαντάζομαι μια πολύ συνειδητή επιλογή. Για πες μας τις σκέψεις σου πάνω σε αυτό;
Ανάλογα με το είδος της ιστορίας που θέλω να πω, επιλέγω και το στυλ του σχεδίου. Είναι η φύση της αφήγησης τελικά που απαιτεί και την εκάστοτε εικαστική προσέγγιση . Πόσες φορές δεν βλέπουμε μια ταινία και λέμε "Αυτή έπρεπε να την σκηνοθετήσει ο τάδε". Έτσι και στα κόμικς, πιστεύω ότι πρέπει να προσαρμόζουμε το σχεδιαστικό μας στιλ ώστε αυτό να υπηρετεί καλύτερα το είδος της ιστορίας που θα πούμε. Διαφορετικά καταστρέφουμε με την τεμπελιά μας όλο το κόμικ επειδή μάθαμε να δουλεύουμε με ένα συγκεκριμένο τρόπο (πχ Fax from Sarajevo του Joe Kubert). Επίσης είναι κι ένας τρόπος για μένα να μην επαναπαύομαι στο στυλ που με βολεύει κι έτσι δεν μπαίνω στον πειρασμό να κάνω τις κοινώς λεγόμενες "αρπαχτές" και"ξεπέτες". Συμπερασματικά, με τη στρατηγική αυτή, αποφεύγω το "Δημόσιο" των κόμικς, δηλαδή το "στιλάκι που μου είναι πιο εύκολο" κι από την άλλη, εξελίσσομαι και σαν καλλιτέχνης, πράγμα που μου επιτρέπει μεταξύ των άλλων να ζητάω περισσότερα χρήματα για τη δουλειά μου.

Δουλεύεις και ζεις στη Θεσσαλονίκη, μια πόλη με παράδοση και αγάπη στα κόμικς. Όμως το κέντρο του εκδοτικού ενδιαφέροντος βρίσκεται στην Αθήνα. Πως το αντιμετωπίζεις αυτό ως σκιτσογράφος;
Ευτυχώς που υπάρχει το ίντερνετ και μπορεί κανείς να δουλεύει από οπουδήποτε. Όσο η πόλη αυτή με θρέφει, δεν έχω κανένα λόγο να θυσιάσω τους χαλαρούς ρυθμούς της Θεσσαλονίκης με την πολύβουη και χαοτική Αθήνα.

Πως βλέπεις τα Ελληνικά κόμικς σήμερα; Τα περιοδικά, τους δημιουργούς;
Το "9" της Ελευθεροτυπίας άλλαξε τα πάντα στο χώρο, αφού για πρώτη φορά η ελληνική σκηνή κόμικς απέκτησε το δικό της MTV. Το comicart.gr, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα και ένωσε όλους όσους αγαπούν την ένατη τέχνη σε ένα συναρπαστικό forum άμεσης ενημέρωσης, δημιουργικής ανταλλαγής απόψεων και ξεκαρδιστικού ξεκατινιάσματος. Πιστεύω πως ζούμε τη χρυσή εποχή των ελληνικών κόμικς. Αυτό φαίνεται καθαρά από τις κυκλοφορίες άλμπουμ και φανζίνς που είναι και πιο πολλές, και πιο φρέσκιες και πιο καλοφτιαγμένες. Επίσης οι νέοι δημιουργοί είναι πιο ανοιχτοί σε επιρροές, πιο ενημερωμένοι για τα παγκόσμια κομιξικά δρώμενα, και γενικώς με όλα όσα κάνουν, τσαντίζουν την παλιά φρουρά, σημάδι ότι είναι στο σωστό δρόμο.

Ποια είναι τα σχέδιά σου για το μέλλον;
Υποσχέθηκα στον εαυτό μου να κυκλοφορώ 3 άλμπουμ το χρόνο, αν και ξέρω πως είναι σχεδόν ακατόρθωτο. Εδώ και χρόνια ετοιμάζω μια σειρά άλμπουμς με γενικό τίτλο Τριλογία της Πόλης. Ελπίζω φέτος να βγει το πρώτο μέρος με τίτλο "Χαρίζονται αντικείμενα". Προβληματίζομαι για το στιλ με το οποίο πρέπει να σχεδιαστεί. Βλέπε μια από τις προηγούμενες ερωτήσεις.

Δουλειές του Γιώργου Τσούκη, πληροφορίες κι άμα λάχει επικοινωνία, μπορείτε να βρείτε και στην προσωπική του ιστοσελίδα www.tsoukis.gr 


 

 

 

 

 

Σκιτσογράφοι
Αρκάς
Ιορδάνης Ανανιάδης
Τάσος Αναστασίου
Αρχέλαος
Τάσος Αποστολίδης
Αντώνης Βαβαγιάννης
Σπύρος Βερύκιος
Δημήτης Βιτάλης
Θεοδόσης Βρανάς
Σπύρος Δερβενιώτης
Μιχάλης Διαλυνάς
Λάζαρος Ζήκος
Πέτρος Ζερβός
Μαρία Ζογλοπίτου
Χρήστος Ζωϊδης
Γιάννης Ιωάννου
Γιάννης Καλαϊτζής
Καρκ
Μιχάλης Κουντούρης
Νίκος Κούτσης
Γιάννης Κουτσούρης
Κυρ
Ηλίας Κυριαζής
Κων
Βασίλης Λώλος
Ηλίας Μακρής
Μποστ
Παναγιώτης Μαραγκός
Νίκος Μαρουλάκης
Γιώργος Μελισσαρόπουλος
Νίκος Μηλιώρης
Γιάννης Μητσομπόνος
Κώστας Μητρόπουλος
Γιώργος Μπότσος
Αλή Ντίνο 1
Αλή Ντίνο 2
΄Εφη Ξένου
Σπύρος Ορνεράκης
Ζήσης Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαδάκης
Αλέκος Παπαδάτος
Βαγγέλης Παυλίδης
Θανάσης Πέτρου
Ανδρέας Πετρουλάκης
Φώτης Πεχλιβανίδης
Βλαντιμίρ Ραντιμπράτοβιτς
Στάθης
Tasmar
Τέτη Σώτου
Ηλίας Ταμπακέας
Γιώργος Tραγάκης
Γιώργος Τσούκης
Δημήτρης Χαντζόπουλος
Βαγγέλης Χερουβείμ
Βασίλης Χριστοδούλου
Soloup
 
Ειδικά Αφιερώματα

Comicdom 

Δημήτρης Βανέλλης
Παυλίνα Καλλίδου
Koμικοϊστορίες
Γκιουνερί Ιτσογλου
Παραπέντε
Ομάδα "Υ"

Αστεινομία vs Haderer

 
Αrtως Radio
Το ραδιόφωνο του Ως3