Αρχικήισελίδα

Αφιερώματα

Ταιγεγονότα

Artως Radio

Exodως3

 

 

 

 

 

Αφιερώματα

 

 
Αφιερώματα
Ζapink: Έλληνες Σκιτσογράφοι

ΤASMAR
Λουκούμ κόμικς

ΚΕΙΜΕΝΟ/ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: SOLOUP

«...Συνήθως μου αρέσει να ειρωνεύομαι μέσα από τα κόμικς μου και να 'γαργαλάω' καταστάσεις, προτιμώ καθημερινές, κωμικοτραγικές ιστορίες και προπαντός αληθινές και όχι καλογυαλισμένες και ξεσκονισμένες όπως αυτά που παίζονται στην τηλεόραση....»

Η Σύρος, το Λουκούμ άιλαντ κατά τον Μπόστ, εκτός από λουκούμια και φραγκοσυριανές, βγάζει τελευταίως και. σκιτσογράφους. Ξέραμε εδώ και χρόνια τις γελοιογραφίες του Ξαγοράρη, τώρα μου φαίνεται πως. θα μάθουμε για τα καλά τον TASMAR. Ή κατά το φορολογικότερον, τον Τάσο Μαραγκό. Έναν σχετικά νέο δημιουργό με απίστευτο χιούμορ και άψογα στυλιζαρισμένο σκίτσο.

Τον Τάσο τον φαντάζομαι λιγάκι ως μαθητή στη Σύρο. Έχει φροντίσει ο ίδιος να πάρουμε μια λουκουμομυρουδιά μέσα από τον Μάρκο του Hard rock και το «ΚRAK» αλλά και το κλίμα που επικρατούσε στα Λύκεια στα μέσα του ενενήντα. Ίσως να ήθελε κι αυτός να περάσει σε κάποια σχολή για να φύγει από το νησί. Πράγματι το 1998 τον βρίσκουμε φευγάτο στη Θεσσαλονίκη να σπουδάζει γραφιστική στο ΙΕΚ Ξυνή. Και παράλληλα να παρακολουθεί μαθήματα σκίτσου στο εργαστήριο κόμικς «Πράξις». Το 2000 δουλεύει και έναν χρόνο σαν γραφίστας αλλά μετά, η λουκουμοαρχόντισα των Κυκλάδων τον καλεί στα πάτρια εδάφη. Έτσι από το 2001 μέχρι και το 2004 τον βρίσκουμε στη Σύρο να δουλεύει ξανά γραφίστας σε μια τοπική διαφημιστική και ταυτόχρονα ν' αρχίζει ν' ακονίζει τα πενάκια του στην εφημερίδα «Κοινή Γνώμη» με γελοιογραφίες. Το 2003 στέλνει μάλιστα δουλειά και στον τρίτο διαγωνισμό κόμικς του «9» της «Ελευθεροτυπίας» και παίρνει διάκριση. Τον Μάρτιο του 2004 λίγο πριν σαλπάρει εκ νέου απ' την πατρίδα, κυκλοφορεί το πρώτο Big Bang, ουσιαστικά ως τεύχος μηδέν, με άλλα λουκουμόπαιδα όπως τη Σοφία Ρούσσου και τον Μπαμ Μπάμ. Το τεύχος 1 του Σεπτεμβρίου τον βρίσκει στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή κι ενός ακόμα εξαιρετικού σχεδιαστή, του Θανάση Ψαρρού (Psithu). Το «Big Bang» βρίσκει σιγά-σιγά το δικό του κοινό και το 2005 όσο και το 2006 τιμάται ως «καλύτερο φανζίν» στο Comicdom. Το 2006 ο Μαραγκός αποκτάει και μια άλλη σχέση με τα κόμικς. Αρχίζει να διδάσκει εφαρμογή των κόμικς στους υπολογιστές, στο εργαστήριο του Βαγγέλη Ματζίρη.



Και οι κομικσο-δραστηριότητες συνεχίζονται ακάθεκτες. Το 2007 τις ημέρες του Comicdom κυκλοφορεί το KRAK #0 και από τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς, αναλαμβάνει την έκδοσή του η Giganto ενός άλλου δραστήριου σκιτσογράφου Τάσου, του Παπαϊωάννου. Ακολούθησαν άλλα δύο KRAK το 2008, κι ένα το 2009, το πιο πρόσφατο και το πιο .χυμώδες μέχρι σήμερα. Στις περιποιημένες εκδόσεις της Giganto, τα φουμετάκια του TASMAR, θαρρείς και βρήκαν αυτό που χρειάζονταν. Χώρο κι ελευθερία ώστε να ξεδιπλωθούν μέσα από τις λουκουμοιστορίες του Μάρκου και των άλλων γλυκών ρεμαλιών του KRAK, όλο το ταλέντο, το ιδιαίτερο σαρκαστικό και αυτοσαρκαστικό χιούμορ, αλλά και το καθαρό στιλιζάρισμα του Μαραγκού. Επίσης από τον Φλεβάρη του 2009, δουλειά του TASMAR δημοσιεύεται και στο «9» μέσα από τα πανέμορφα δισέλιδα του «ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΜΙΚΞΣ» ενώ στο comicdom της ίδιας χρονιάς τιμάται το τελευταίο KRAK ως «καλύτερο εξώφυλλο».
Ένας εκ γενετής φανζινάς, βέβαια, δεν λησμονεί τις καταβολές του. Όλα αυτά τα χρόνια συμμετέχει σε πολλές τέτοιες εκδόσεις όπως το RED DOT της Ζένιας, την SAPILLA του Γιάννη Σαπίλα, το HAPPY REVOLVER, το PICK YOUR SIN και φυσικά συνεχίζει την έκδοση του BIG BANG στην δεύτερη περίοδο του περιοδικού από την «Ένατη Διάσταση» και συμμετέχοντες την Σοφία, Psithu, Taz, Κιουτσιούκη και Τζωρτζακάκη.



Ο TASMAR έχει ήδη αναπτύξει ένα καθαρό, αναγνωρίσιμο σχέδιο με εμφανείς τις υγιείς επιρροές του κυρίως από το Underground αλλά και τη μεταγενέστερη εναλλακτική σκηνή. Με το υπέροχο αφηγηματικά και σχεδιαστικά KRAK να παραπέμπει στην παράδοση για παράδειγμα τόσο των Freak Brothers του Selton, όσο και τις ιστορίες του Peter Bagge. Μια γόνιμη επιρροή που έχει ήδη αφομοιωθεί και εξελίσσεται στο ιδιαίτερο στιλ αυτού το εξαιρετικού δημιουργού. Ο Τάσος έχει ανεβάσει τον πήχη από μόνος του ψηλά κι εμείς, οι φανατικοί αναγνώστες του, περιμένουμε να τα .σπάσει κι άλλο στα επόμενα ΚΡΑΚRAK και σε ότι άλλο μας ετοιμάζει.
Σ' αυτό το σημείο, δυο κουβέντες με τον δημιουργό, δεν θα έβλαπταν...

Τάσο, ποια ήταν η αφορμή για να ξεκινήσεις να κάνεις το πρώτο σου κόμικς;
Δεν θυμάμαι να υπήρξε κάποια συγκεκριμένη αφορμή. Απλώς μου άρεσαν από πάντα και ένιωθα την ανάγκη να δημιουργήσω και εγώ κάτι σαν αυτά που διάβαζα.

Και τα πρώτα σου αναγνώσματα στη Σύρο; Ότι κόμικς έβρισκες στα περίπτερα ή είχες και κάποια άλλη «πηγή τροφοδοσίας», ας πούμε από κάποιον που πήγαινε στην Αθήνα;
Και τα δύο περίπου. Στη Σύρο έβρισκα πολύ λίγα πράγματα. Στα μέσα της δεκαετίας του '80, όπου άρχισα και να διαβάζω κόμικς, ούτε καν τα βασικά δεν κυκλοφορούσαν όπως Λουκυ Λουκ και Αστερίξ. Ανέβαινα όμως κάποιες φορές στην Αθήνα για να επισκεφτώ μια θεία μου η οποία είχε στο σπίτι της τέτοια ωραία αναγνώσματα. Από εκεί άρχισα να κολλάω με τα κόμικς.

Αλήθεια, πόσο «εύκολο» είναι για έναν νέο δημιουργό να ξεκινάει να φτιάχνει κόμικς στην επαρχία, μακριά από τους σχετικούς εκδοτικούς του κέντρου και τα περιοδικά; Ίσως με τα fanzines όπως το δικό σου Big Bang;
Σήμερα με το internet οι αποστάσεις δεν παίζουν και τόσο μεγάλο ρόλο. Από την άλλη όμως είναι καλή η επαφή με άλλους που ασχολούνται με το ίδιο αντικείμενο, είτε είναι σε φεστιβάλ είτε είναι για έναν καφέ και κουβέντα. Από την τριβή των ιδεών και των συζητήσεων γέννιουνται ωραία πραγματάκια συνήθως. Εγώ στη Σύρο όταν άρχισα να φτιάχνω το Big Bang δεν είχα αυτές τις πολυτέλειες και ναι, ήταν αρκετά δύσκολη η αρχή.



Στο ΚΡΑΚ, βλέπουμε τον 17χρονο Μάρκο να ζει τις «περιπέτειες» του τέλους του Λυκείου στη Σύρο. Μαζί με ένα σωρό πρόσωπα και καταστάσεις: παρέες, μανάδες, οι πρώτες σχέσεις. Πως και επέλεξες ένα θέμα που σίγουρα θα έχει σε κάποιο βαθμό και αυτοβιογραφικά στοιχεία;
Ο βασικός λόγος που άρχισα το Hard Rock με ήρωα τον Μάρκο και όλους τους άλλους είναι ότι δεν μου αρέσει να ξεκόβω από το παρελθόν μου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η ιστορία είναι 100% αυτοβιογραφική, ούτε και το ότι ο Μάρκος είναι το alter ego μου. Επίσης μου αρέσουν τα εξολοκλήρου αυτοβιογραφικά κόμικς όπως του Robert Crumb ή του Joe Matt αλλά πιστεύω ότι χρειάζονται κότσια ώστε να βγάλεις τα άπλυτά σου στη φόρα και εγώ δεν νομίζω ότι έχω αυτά τα κότσια.

Στη δουλειά σου βλέπουμε συχνά συγκεκριμένες αναφορές σε underground δημιουργούς. Επίσης η ατμόσφαιρα αλλά και το σκίτσο παραπέμπουν στην παράδοση των comix και των νεώτερων εναλλακτικών κόμικς. Ποιοι νομίζεις ότι είναι οι δημιουργοί που σε επηρέασαν περισσότερο;
Η κυριότερή μου επιρροή είναι ο Peter Bagge. Όταν πρωτοδιάβασα το Hate ήταν μια αποκάλυψη για εμένα και σκέφτηκα ότι τέτοια κόμικς θέλω να κάνω. Κάποιοι άλλοι δημιουργοί που πιστεύω ότι με έχουν επηρεάσει είναι οι Gilbert Shelton, Daniel Clowes, Andrea Pazienza και φυσικά ο Robert Crumb.



Τι είναι το ζητούμενο στις ιστορίες σου; Τι είναι αυτό που περισσότερο θέλεις να δείξεις και ν' αφηγηθείς;
Δεν υπάρχει μόνο ένα πράγμα που θέλω να δώσω στον αναγνώστη. Κάθε ιστορία είναι διαφορετική. Συνήθως μου αρέσει να ειρωνεύομαι μέσα από τα κόμικς μου και να «γαργαλάω» καταστάσεις είτε έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα είτε έχουν να κάνουν για παράδειγμα με την ελληνική σκηνή των κόμικς. Γενικά προτιμώ καθημερινές, κωμικοτραγικές ιστορίες και προπαντός αληθινές και όχι καλογυαλισμένες και ξεσκονισμένες όπως αυτά που παίζονται στην τηλεόραση.

Πως βλέπεις τα κόμικς όπως εξελίσσονται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα;
Πιστεύω ότι πάνε πολύ καλά. Κάποιοι λένε ότι είμαστε στην χρυσή εποχή των κόμικς για την Ελλάδα. Νομίζω όμως ότι είμαστε ακόμα στην αρχή αυτής της εποχής και με σκληρή δουλειά θα έρθουν και καλύτερες μέρες.


Βλέπουμε στο ΚΡΑΚ με τον Κ.ΟΜΙΣΤΑ να σαρκάζεις πολύ εύστοχα και τη ζωή των σκιτσογράφων από τα μέσα. Πως νοιώθεις ζώντας πλέον ενήλικας με αυτό το .κουσούρι του δημιουργού κόμικς;
Είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο αλλά ακόμα πιο ευχάριστο κουσούρι.

Και πέρα από την πλάκα, τι είναι αυτό που θα ήθελες να κάνεις με τα κόμικς σου στο μέλλον; Πως θα φανταζόσουν τον εαυτό σου κοντά στους στόχους του;
Αυτό που θέλω είναι να συνεχίσω να κάνω κόμικς όσο μπορώ. Ένας μεγάλος στόχος από εδώ και πέρα που πλέον στην ελληνική σκηνή έχω μια σταθερή παρουσία, είναι να προσπαθήσω να εκδώσω τα κόμικς μου στο εξωτερικό.

Σ' ευχαριστούμε Τάσο και καλή και δυνατή συνέχεια...


 

 

 

 

 

Σκιτσογράφοι
Αρκάς
Ιορδάνης Ανανιάδης
Τάσος Αναστασίου
Αρχέλαος
Τάσος Αποστολίδης
Αντώνης Βαβαγιάννης
Σπύρος Βερύκιος
Δημήτης Βιτάλης
Θεοδόσης Βρανάς
Σπύρος Δερβενιώτης
Μιχάλης Διαλυνάς
Λάζαρος Ζήκος
Πέτρος Ζερβός
Μαρία Ζογλοπίτου
Χρήστος Ζωϊδης
Γιάννης Ιωάννου
Γιάννης Καλαϊτζής
Καρκ
Μιχάλης Κουντούρης
Νίκος Κούτσης
Γιάννης Κουτσούρης
Κυρ
Ηλίας Κυριαζής
Κων
Βασίλης Λώλος
Ηλίας Μακρής
Μποστ
Παναγιώτης Μαραγκός
Νίκος Μαρουλάκης
Γιώργος Μελισσαρόπουλος
Νίκος Μηλιώρης
Γιάννης Μητσομπόνος
Κώστας Μητρόπουλος
Γιώργος Μπότσος
Αλή Ντίνο 1
Αλή Ντίνο 2
΄Εφη Ξένου
Σπύρος Ορνεράκης
Ζήσης Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαδάκης
Αλέκος Παπαδάτος
Βαγγέλης Παυλίδης
Θανάσης Πέτρου
Ανδρέας Πετρουλάκης
Φώτης Πεχλιβανίδης
Βλαντιμίρ Ραντιμπράτοβιτς
Στάθης
Tasmar
Τέτη Σώτου
Ηλίας Ταμπακέας
Γιώργος Tραγάκης
Γιώργος Τσούκης
Δημήτρης Χαντζόπουλος
Βαγγέλης Χερουβείμ
Βασίλης Χριστοδούλου
Soloup
 
Ειδικά Αφιερώματα

Comicdom 

Δημήτρης Βανέλλης
Παυλίνα Καλλίδου
Koμικοϊστορίες
Γκιουνερί Ιτσογλου
Παραπέντε
Ομάδα "Υ"

Αστεινομία vs Haderer

 
Αrtως Radio
Το ραδιόφωνο του Ως3