Αρχικήισελίδα

Αφιερώματα

Ταιγεγονότα

Artως Radio

Exodως3

 

 

 

 

 

Αφιερώματα

 

 
Αφιερώματα
Ζapink: Έλληνες Σκιτσογράφοι

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΡΑΓΚΟΣ
... ή, τι μπορείς να πάθεις από ένα Ποντίκι!

ΚΕΙΜΕΝO: SOLOUP

Έφηβος κάποτε, το 1981, φανατικός αναγνώστης του «Ποντικιού», όταν η ...ντάνα (και η μάνα) απαιτούσαν ξεκαθάρισμα, έκοψα κι έραψα μερικά αποκόμματα. Κόλλησα σε ένα μπλοκ γελοιογραφίες και στριπάκια, σε μια εποχή που δεν φανταζόμουν ότι μελλοντικά θα είχα οποιαδήποτε σχέση με αυτά. Αδιάφορη χρονοαποσκευή που τρίβεται ανάμεσα σε άλλα αναμνηστικά των παιδικών χρόνων. Έτη φωτός μετά, δηλαδή σήμερα, το μπλοκάκι αυτό συνεχίζει να υπάρχει. Και είναι, μεταξύ άλλων, γεμάτο.Μαραγκούς! Του το έδειξα του Παναγιώτη με αφορμή το αφιέρωμα, και μάλλον τον... «έστειλα» κυριολεκτικά στο ξεκίνημά του.
Ο Μαραγκός, εκεί γύρω στα 1980, ήταν ακόμα φοιτητής της Αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ. Μάλλον θα έκανε την πτυχιακή του πάνω στο κινούμενο σχέδιο (κατασκευή αυτοσχέδιας τρικέζας) όταν άρχισε να σκιτσάρει. Η συγκυρία όπως μου την διηγήθηκε, είχε ως εξής: Παρ' ότι υπολόγιζε αρχικά ν' ασχοληθεί περισσότερο με τη ζωγραφική, στο αντίστοιχο μάθημα με τον Κανιάρη δεν τα πήγαινε (χημικώς) και τόσο καλά. Αντίθετα, στην έδρα της πλαστικής του Θόδωρου, τα πράγματα φαίνονταν καλύτερα. Τα σχέδια για το μάθημα, σιγά -σιγά τον κέρδισαν. Άρχισε να κάνει σκίτσα για πλάκα. Για φίλους και συμφοιτητές. Κάπως έτσι και διαβάζοντας την παρότρυνση του Ποντικιού για σκίτσα αναγνωστών, άρχισε, ως αναγνώστης, να σκιτσάρει στο Ποντίκι. Μια σχέση που δεν άργησε να γίνει τρόπος ζωής και επάγγελμα. Κι έτσι από σύμπτωση, τα αποκομματάκια μου στο μπλόκ του '81, βρέθηκαν να είναι και από τα πρώτα του επαγγελματικά σχέδια.



Καπάκι, το Σεπτέμβριο του '81, γίνεται κι ένα δεύτερο σημαντικότατο άλμα. Αρχίζει να δουλεύει στο «Έθνος». Και λέω σημαντικότατο, γιατί αυτή η συνεργασία συνεχίζεται με επιτυχία μέχρι σήμερα. Είναι ουσιαστικά, όλη η καριέρα του Μαραγκού. Το «Έθνος», το «TV Έθνος» και τα διάφορα ένθετα της εφημερίδας. Χιλιάδες γελοιογραφίες και σκίτσα. Εικονογραφήσεις, το comic strip «στην άκρη του κόσμου», κοινωνικές γελοιογραφίες για την τηλεόραση, την καθημερινή ζωή και φυσικά, πολιτικές γελοιογραφίες.
 Όταν το 1980 κατάφερε το χόμπι να το κάνει επάγγελμα, το επάγγελμα που σπούδασε το έκανε χόμπι. Σήμερα λοιπόν, μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα σε δύο επαγγελματικά χόμπι. Το σκίτσο και την Αρχιτεκτονική. Έτσι, σπάνια θα βρείτε άλλες δουλειές του Μαραγκού εκτός  του «Έθνους» (και παλιότερα του «Ποντικιού»).  Εξαίρεση αποτελούν οι εικονογραφήσεις για μια σειρά σχολικών βιβλίων πληροφορικής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και κάποια σύντομη διαφημιστική συνεργασία με επιτραπέζια ημερολόγια.
Ο Μαραγκός μπορεί να μην έχει εκδώσει μέχρι σήμερα κάποιο άλμπουμ με τη δουλειά του. Αλμπουμάκι όμως, έστω και αυτοσχέδιο, υπάρχει.  Μια συλλογή σε λίγα αντίτυπα με φωτοτυπημένα σκίτσα, κυκλοφορεί εδώ και χρόνια από χέρι σε χέρι. Είναι μαζεμένα με μεράκι από έναν φανατικό αναγνώστη του. Τον σεσημασμένο σκιτσοβοσκό Γιάννη Γερούλια. Συνυπεύθυνος άλλωστε με τα άλλα πρωτοπαλίκαρα της Λιβαδειάς, για την βράβευση του Μαραγκού στο Λαφύστι, στην Έκθεση γελοιογραφίας τον Μάιο του 2001.
Τα σκίτσα του Μαραγκού λιτά και καθαρά, παίζουν με την πολιτική επικαιρότητα αλλά και την καθημερινότητα των ανθρώπων. Στις κοινωνικές γελοιογραφίες του («TV Έθνος» και τα υπόλοιπα ένθετα) συναντάμε την απλότητα και την αμεσότητα του αστείου των μεγάλων δασκάλων του είδους (του Μητρόπουλου, αλλά και των Αρχελάου, Χριστοδούλου, Γάλλια κλπ). Στις πολιτικές γελοιογραφίες του απ' την άλλη, ο ίδιος αναφέρει ότι αρχικά (δηλαδή μεταδικτατορικά), επηρεάσθηκε από τον Βαγγέλη Παυλίδη. Σύντομα όμως το σχέδιό του έγινε πιο ανάλαφρο. Ως αναγνώστης, θα έλεγα ότι σήμερα στη δουλειά του συνυπάρχουν επιρροές τόσο από την παλαιότερη κλασσική σχολή του Κώστα Μητρόπουλου, όσο και από την αισθητική και το ύφος της (κατά Καλαϊτζή) «Νέας Ελληνικής γελοιογραφίας». Και κυρίως από τον Ιωάννου, σημερινό του συνάδελφο στην ίδια εφημερίδα.



Ο Μαραγκός από παλιά ήθελε να πάει παραπέρα με τα σκιτσάκια του. Να εφαρμόσει στην παλιά του αγάπη για τα κινούμενα,κάποιες ιδέες για σποτάκια. Μακάρι να βρει το χρόνο και την άκρη να κάνει αυτό που φαντάζεται και να δούμε κι εμείς τις ιδέες του να... κινούνται. Καλή συνέχεια...


 

 

 

 

 

Σκιτσογράφοι
Αρκάς
Ιορδάνης Ανανιάδης
Τάσος Αναστασίου
Αρχέλαος
Τάσος Αποστολίδης
Αντώνης Βαβαγιάννης
Σπύρος Βερύκιος
Δημήτης Βιτάλης
Θεοδόσης Βρανάς
Σπύρος Δερβενιώτης
Μιχάλης Διαλυνάς
Λάζαρος Ζήκος
Πέτρος Ζερβός
Μαρία Ζογλοπίτου
Χρήστος Ζωϊδης
Γιάννης Ιωάννου
Γιάννης Καλαϊτζής
Καρκ
Μιχάλης Κουντούρης
Νίκος Κούτσης
Γιάννης Κουτσούρης
Κυρ
Ηλίας Κυριαζής
Κων
Βασίλης Λώλος
Ηλίας Μακρής
Μποστ
Παναγιώτης Μαραγκός
Νίκος Μαρουλάκης
Γιώργος Μελισσαρόπουλος
Νίκος Μηλιώρης
Γιάννης Μητσομπόνος
Κώστας Μητρόπουλος
Γιώργος Μπότσος
Αλή Ντίνο 1
Αλή Ντίνο 2
΄Εφη Ξένου
Σπύρος Ορνεράκης
Ζήσης Παπαγεωργίου
Γιώργος Παπαδάκης
Αλέκος Παπαδάτος
Βαγγέλης Παυλίδης
Θανάσης Πέτρου
Ανδρέας Πετρουλάκης
Φώτης Πεχλιβανίδης
Βλαντιμίρ Ραντιμπράτοβιτς
Στάθης
Tasmar
Τέτη Σώτου
Ηλίας Ταμπακέας
Γιώργος Tραγάκης
Γιώργος Τσούκης
Δημήτρης Χαντζόπουλος
Βαγγέλης Χερουβείμ
Βασίλης Χριστοδούλου
Soloup
 
Ειδικά Αφιερώματα

Comicdom 

Δημήτρης Βανέλλης
Παυλίνα Καλλίδου
Koμικοϊστορίες
Γκιουνερί Ιτσογλου
Παραπέντε
Ομάδα "Υ"

Αστεινομία vs Haderer

 
Αrtως Radio
Το ραδιόφωνο του Ως3